Trash-talka Pippi

Nu när det är fotbolls-EM har jag fått den underbara chansen att arbeta varje match. Jag är evigt tacksam för mitt jobb, det är roligt, men det innebär också att dagarna är lediga för yoga och tankar. En sak slog mig efter matchen Turkiet-Tjeckien. Nämligen hur helt galna deras fans var. Kroppsmålade män och kvinnor överallt, väldigt rolig tv. Sen ser man på Sveriges fans. Det finns alltid någon kille i pippi långstrump-peruk och en med vikingamössa, annars är det mest tjejer som försöker se snygga ut i en gul-blå tröja. Vi svenskar tar inte hejandet på lika stort allvar. Vi går inte all-out med våra skrik och ramsor. I alla fall inte hemma, kanske där nere på läktarna där ölet flödat friskt innan avspark. Det är som att vi skäms för att heja på vårt lag. Gör vi det? Inget annat land skulle ens få för sig att INTE skrika högst, slå sig för bröstet och berätta för hela världen hur BÄST deras landslag är. Men det är vid stora mästerskap som vi svenskar åtminstone vågar heja lite. - Jo, det är klart jag håller på Sverige, heja heja... pip pip pip... Annars är vi mästare på att trash-talka vårt land. Alltså, svenskar är så himla tråkiga, svenskar är så himla tysta, Sverige är ett sånt kontrolland, bla bla bla. Kan ni ens tänka er en italienare säga något sånt? Skulle en fransman någonsin snacka skit om sitt land? Om vissa politiker, visst, men skulle man säga: Frankrike är skittrist, alla människor är otrevliga och så vidare, då skulle man åka på en propp. Och med rätta! För Frankrike är inget av det. Sverige är heller inte fullt av tråkiga, tysta jante-lagsmänniskor! Eller är det så att alla som säger så bara försöker påpeka att de själva är alldeles fantastiskt öppna, spralliga glada och tokiga? Kanske har det att göra med att vi inte vill skryta? Innerst inne tycker vi att Sverige är ett hejdundrandes bra land, men vi vill ju inte trycka upp det i ansiktet på folk, då kanske de blir ledsna? Äsch, jag vet inte. Ibland tycker jag att svenskar kan bete sig som ett lite retat barn i mellanstadiet. Han/hon som trillar och är först med att berätta det, skratta åt sig själv och göra om det för att visa för alla hur dumt det såg ut. Allt för att ingen ska hinna reta en först. Och den största hycklaren av alla är väl jag själv, som sitter och buntar ihop alla svenskar till skitsnackande öldrickande pippi-långstrumpsälskare. Ja, shame on me. Men jag är inte den som åker utomlands och snackar skit om Stockholms tråkiga nattliv eller äckliga mat. Om någon frågar säger jag att Sverige är jättebra, trevliga människor som är duktiga på att stå i kö och det är så skönt att slippe trängas och skrika så fort man ska på bussen. Var sak har sin plats, var sak har sin tid. M, som bott i London i en herrans massa år, berättade att det som Londonborna sa om svenskar var: Jees, ni svenskar är de enda som rackar ner på ert eget land. Alla andra som flyttar utomlands har hemlängtan, men ni svenskar verkar hata Sverige. Hur bra reklam är det? Inte så bra...

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej hur är det idag :)?

www.enlitentax.blogg.se

förresten har 2 tävlingar ,delta gärna :)

2008-06-18 @ 15:01:52
Postat av: Jenny

Ha en fortsatt teevlig Onsdag! :D Kika gärna in i min blogg och släng in en kommentar om du har tid! :)

2008-06-18 @ 15:06:48
URL: http://penajs.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag förstår helt klart vad du menar. fast jag skröt mer om Sverige än något annat när vi bodde i Australien. :) En del funderade t.o.m. p åatt flytta hit!



Ps. Det var SJUKT drag på Sverige - Grekland matchen på plats ;) Och jag var inte det minsta snygg, i min nersölade matchtröja och fula gratishatt från expressen och glad är jag för det :D

2008-06-18 @ 16:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0