Arg arg arg

"Saab är viktigt för Sverige".
Är Saab viktigt för Sverige?
Vilka är Saab?
Vilka är Sverige?

Ett uttryck jag hatar, verkligen hatar så att jag ryser varje gång jag hör det, är "hela svenska folekt".
- Det känns så pinsamt att jag har skämt ut mig inför hela svenska folket.
- Jag ville visa att jag var oskyldig, därför berättade jag sanningen för hela svenska folket.
- Har du något du vill säga nu, till hela svenska folket?
- Det är viktigt att vi får hela svenska folket med oss i EU-debatten.

Vilka i helvete är HELA SVENSKA FOLKET???
Så vitt jag vet är skillnaderna enorma, gigantiska, ofantliga mellan oss. Att jag är folk i Sverige betyder ingenting, INGENTING, när Carola berstämmer sig för att tala ut/Idolvinnaren har korats/Agatha 145 år har vunnit 25 kronor på Triss.

Känner någon sig träffad när detta uttryck slängs fram i tidningar, tv och politikertal? Inte jag i alla fall. 
Dessutom ger det sken av en jäkla överlägsenhet från den som använder det. Som om "hela svenska folket" skulle vara intresserade av vad skit som helst. Som att någon trillar på en gigantiskt gummiboll i Kanal 5:s Wipeout. Det är för fan inte hela svenska folket som kollar på det.

Grr... På sånt här argt humör blir jag när någon har bestämt att dra ner svarta gardiner för alla fönster så fort solen är framme. Vem har kunnat besluta något så urbota idiotiskt?
Men kanske har denne persons dumma idéer gehör hos hela svenska folket, vem vet?


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tycker om hela svenska folket, om man nu ser till hela sveriges befolkning. men uttrycket är väldigt fånigt.

ett annat fånigt uttryck är när sportkommentatorer säger "det ska bli intressant att se..." med uppföljning om strategier eller resultat. det är väl klart att det ska bli intressant, men var det inte intressant innan? och varför skulle jag sitta och titta på matchen eller tävlingen om den inte var intressant?

2009-04-14 @ 20:10:13
Postat av: anton

det där var det jag som skrev, förresten.

2009-04-14 @ 20:10:48
URL: http://antonskott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0