Det är sockret på fredan som gör det

Tyst sitter jag på min plats och kollar arbetsannonser.
Så plötsligt hör jag från köket:
- Mmmm, aaaa, MUMS!
- Tjatter, tjatter, tjatter!

Luften fylls av sus och dus, högljudda röster som har sig en jolly good time.
Vad är det som händer i köket? tänker jag, sätter på mig skorna och tassar dit för att se efter.

Fredagsfika såklart!

Det är chokladbollar, biskvier och dammsugare för hela slanten och folk samlas som utsvältna gamar kring faten. Alla ser så glada ut, det lyser om dem, det mumsas och nafsas och tuggas och sväljs av ren och skär glädje.

Som om de aldrig sett en Delicatoboll förut. Som att dammsugarna med grön marsipan är det vackraste världen skådat och biskvier, ja biskvier mina vänner, det är Jesus med chokladöverdrag.

Fantastiskt att lite godsaker gör folk så upprymda. Det gillar jag. Här krävs inte påmpa och ståt för att folk ska slå klackarna i taket. Allt som behövs är lite transfetter och kakaomassa.
Sen är det fest på fyran, stoj och galej. Härliga tider!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0