Ståtliga namn

Det är en konstig onsdag. Jag tänker hela tiden att det är torsdag. Idag har Östen namnsdag, jag känner ingen som heter så, men man känner ju till Östen med resten och Östen Warnebring.

Så jag har hittat denna fakta (wiki)  för att upplysa era sinnen:

"Mansanamnet Östen är av gammalt fornnordiskt ursprung (fornvästnordiska Eysteinn, norska Øystein). Namnet är bildat av ett ord som troligtvis kommer av auja - "lycka" och ordet sten. På runstenar kan man finna namnet med skrivningen Aystain.

Namnet placering i almanackan hör till de lustigheter som 1901 års namnkommitté på vissa ställen kostade på sig. Föregångaren på detta datum var påven Zefyrinus vars namn kommer av ordet zefyr som betyder "västanvind". Namnet Östen har dock inget med väderstreck att göra."

Lurigt av dem va, att sätta dit namnet Östen där det tidigare hade varit västanvind. Riktigt riktigt lurigt och lustigt. Varför var folk så mycket mer filliluriga i början av 1900-talet?

Om jag får en son ska han nog få heta Zefyrinus. Zefyrinus Giertta, pampigt värre!


Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för dina uppmuntrande ord! Hörde av mamma att ni verkade ha en trevlig middag, och bloggen bekräftar. Sedan märker jag att du totalt fått nippran på namn. Jag har hört att om man inte döper sitt barn inom fyra månader efter födseln så tillges du ett namn av staten. Kanske en sido-karriär för dig?

2009-08-26 @ 17:01:17
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: Sunny_Sydney

Det ar nog for nar det onsdag for dig, sa ar det nastan torsdag for mig :-)



Nar det galler namn sa tycker jag att du ska valja ett battre namn. Maria ar ett bra namn

Kramar M

2009-08-27 @ 01:24:20
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: chippe

Cecilia är också bra, fast jag tror det betyder den blinda...

2009-08-31 @ 17:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0