Snacka inte skit om de som inte skitar ner!

Att de flesta nyhetssajter har en kommenteringsfunktion är otroligt bra och en slags direkt och interaktiv journalistik som New journalism-gänget förespråkat länge. Jag tycker oftast att det, framförallt på DN, är roligt att läsa kommentarerna, ibland får man dessutom extra information från människor som har insyn i liknande ämnen.

Men när folk bara klagar för att klaga, då ser jag rött. Särskilt när man klagar på bristen på god journalistik. Många medier förtjänar negativa kommentarer, men verkligen inte alla. Journalister är inte rent generellt dumma i huvudet, outbildade och elaka som det ibland kan stå. De flesta journalister jag känner har utbildat sig i flera år och har tagit lån för att arbeta med något som ska informera och upplysa medborgare om orättvisor och fakta om samhället.

Att då klanka ner på ALLA journalister för att vissa beter sig som svin, är så obota idiotiskt. Jag blir förbannad, vilket märks på att mitt språk blir stelare än stelt. Allt för att jag inte ska svära oavbrutet i 2000 tecken.

Kontentan är: de flesta journalister är kunniga människor som arbetar för att på något sätt förbättra något. Så sluta dra alla över en och samma kam och låt dem som faktiskt inte sköter sitt jobb ordentligt ta kritiken.

Politiker får stå ut med samma skit. Alla politiker är dumma och slöa, kan inte jobba och bara förstör heter det. Ja, men gör jobbet bättre själv då! Att klanka ner på politiker och journalister har blivit så himla allmänt accepterat, som att klaga på solbristen i juli, att ingen frågar exakt vad det är som är fel i artiklar och nämndrapporter.

För inte klagar de väl utan att ha fakta på fötterna? Inte så god källkritik där inte...

Nä, nu ska jag iväg och klippa mig. Som en "arg, 80-talskvinna", för att citera O:s pappa. Jupp, sen tar jag min power suit och går ut i världen, arm i arm med Gudrun Schyman och slår ett slag för journalister och politiker som gör ett bra jobb, varje dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0