Svar på kommentar om Björklund

Jag fick en kommentar till inlägget "Ta debatten med Björklund". Den löd:
"Själv tycker jag att han har rätt, och det gör även min mamma och hennes lärarkollegor med minst 30 års erfarenhet av yrket.

De flesta ångrar att de inte bytte yrke tidigare, senast i början på 90-talet, när de fortfarande hade kunnat bli anställda någon annanstans efter utbildning.

Nu försöker de bara hålla ut till pensionen och en del har förtidspensionerat sig. Jag litar på att de vet vad de pratar om och har rätt; de har ju trots allt sett skillnaden."

Det skulle vara intressant att veta exakt vad skribenten och hans mamma med kollegor håller med Björklund om? Är det att lärarna ska utföra bestraffningar? Är det att man ska ta bort eget val av ämnen i skolan, så att eleverna själva inte kan påverka sin utbildning lite? Är det att han kallar en skola som följer de pedagogiska reglerna om samtal och djupare förståelse kring ämnena för flumskola? Är det att elever som missat saker i gymnasiet inte ska ha några som helst chanser att läsa upp betygen på Komvux? Är det att en människa ska få en chans, och bara en chans, att bestämma vad han eller hon vill göra med sitt liv?

Ja, jag undrar som sagt exakt vad av detta som människor som jobbat med elever FÖR elevernas skull tycker är bra. Och har man jobbat i skolan sen 80-talet, då har man inte sett den skola som Björklund vill gå tillbaka till. Björklund vill gå ännu längre tillbaka i tiden, till en plats där ingen kunde göra klassresor och till en tid där de med bra förhållanden i hemmet fick den hjälp de behövde, men de som var utan stabila förhållanden föll mellan stolarna.

Jag har alltid haft väldigt lätt för mig i skolan och jag vet inte hur många samtal jag och mina föräldrar haft med lärare om att jag behövde fler och större utmaningar, för de ämnena jag läste kunde jag redan och allt var dötrist och skolgnistan fanns verkligen inte där. Och självklart skulle ett mer individualistiskt skolsystem hjälpa och jag fick extrauppgifter och jag fick utmaningar av många lärare. Men det är fortfarande inte såna som jag som behöver den riktiga hjälpen. Att läsa en tjockare bok, läsa niornas engelska i femman och göra lärarhögskolans matteproblem i sexan var inte svårt för min mellanstadielärare att fixa. Det är grabben längst bak, som inte klarade högstadiet galant på grund av att hans pappa helt plötsligt försvann spårlöst ur hans liv, och som nu äntligen lyckats skrapa ihop till högskolekompetens trots alla motgångar som behöver hjälp. Han behöver ett system som tillåter honom att läsa flera Komvuxkurser samtidigt. Han behövde få ångra de val han gjorde som förbannad 14-åring när det var dags att välja gymnasium.

Jag har jobbat med barn och ungdomar och jag vet att de som är stabila och får mycket hjälp hemifrån, dem går det inte stor nöd på. Det är de som inte har såna saker gratis, som samhället ska ta hand om.

Och Björklund tycker inte att man ska få en andra chans. Skolan är inte för alla, säger han.
Härligt att en sådan man ska bestämma över mina framtida ungars skolgång.
Splendid.

Kommentarer
Postat av: jonathan

Helt sant, bra sagt.

2009-07-07 @ 11:14:06
Postat av: Maria

Väl talat!



Jag förstår faktiskt inte varför folk alltid envisas med att ta upp sin långa erfarenhet inom ett yrke som någon slags veto i debatten. Det är inget argument!



Erfarenhet kan vara väldigt bra. Men som dotter till någon som också haft mer än 30 års erfarenhet av läraryrket (om vi nu ska peka på det) kan det också vara ytterst dåligt.



Veteraner inom alla yrken har en tendens att vara rädda för förändring och sitta på någon slags apatisk "låter dagarna gå" inställning. (Som kommentaren också löd: "Nu försöker de bara hålla ut till pensionen " Detta är knappast utvecklande och givande för eleverna i detta fall. Verkligen inte för systemet i sig.



Ett par fräscha nya ögon och en hunger och glöd för sitt yrke kan ge måga nya perspektiv. Det är oftast i de nyexade som min kära far ser det genuina intresset för barnen, ett öra för vad barnen faktiskt själva vill och kämparglöden att få en fungerande situation.



Tid är i detta fall inget annat än tid.

Min far har som sagt också varit lärare i över 30 år och han avskyr Jan Björklund som pesten. Ett riktigt argument, tack!



2009-07-07 @ 11:33:21
URL: http://minigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0