Den orangea mannen

Den italienska domstolen har kommit fram till att Silvio Berlusconi inte har rätt till att ha den immunitet som han sett till att införa, att han inte kan slippa åtal. Det strider mot grundlagen.

Men problemet är att om domstolen vill sätta dit honom för de mutbrott han tidigare anklagats och friats för, så måste de börja om från början. Och den orangea lilla mannen har ett stort stöd bland väljarna för "han gör åtminstone någonting". Och vänsterpolitikerna har inte något att sätta emot, de har inte någon som är tillräckligt poppis.

Jag är rädd för Berlusconi. Han är en läbbig populist. Fascismen växer i Italien. När jag lärde känna några italienare för många många år sen, var alla från norr Mussolini-anhängare och ansåg att södra italien var Afrika. Och i deras ögon var den inte en komplimang. De som var från södra Italien var vänster, men sket i lagarna runtomkring dem, de körde på med sina illegala hotell, affärer och så vidare.

En av dem förklarade för mig att italienarna inte såg sig som ett land, utan man identifierade sig med sin stad. Jag är från Milano, därför är jag sån här. Jag är från Napoli, därför är jag sån här. Jag är från Rom, därför är jag lite bättre än de andra och vår borgmästare är rasist.

Och så vidare.

Nu ska jag in och försöka köpa ett gult garn som jag ska sticka en halsduk av. Sen ska jag jobba. Blandade ihop dagarna igen... Så viktigt och politiskt är mitt liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0