Pluttis och Skrutten

Nu blev helt plötsligt nästa vecka helt fullbokad. Jag undrar hur det ska gå till att hinna med allt. Och som vanligt har jag dubbelbokat mig. Roliga grejer dagar jag ska jobba osv. Varför har man inte schemat inprintat i huvudet jämt?

Såg lite på Oprah idag, det handlade om mobbing mot barn som lett till att de begått självmord. Tänkte på hur det var i min låg- och mellanstadieklass. Det var ingen som blev riktigt mobbad där, alla hade någon att vara med. Men så ser det ju inte ut överallt.

Det som gör mig riktigt förbannad är två saker. Dels är det de vuxna i skolan, de ser precis vad som händer, de vet vilka barn som är utanför. Men antingen saknar de kunskap att göra något åt det, eller så är de för fega för att lägga sig i.

Det andra som gör mig förbannad är föräldrarna till mobbarna. Som inte lyssnar på lärare, rektor eller de mobbades föräldrar när de berättar vad deras barn utsatt andra för.
- Nä nä, inte min lilla Pluttis, han har aldrig retat/slagit någon.

Nähä, vad praktiskt. Då måste det vara Skrutten som slagit och hånat sig själv varje dag i tre års tid.

Att som förälder blunda för sina egna misstag så pass länge att ett annat barn blir ärrat för livet, det är inte försvarbart på något sätt. Önskar de kunde följa med som ett spöke i klassrummet och se hur Pluttis egentligen beter sig. Och sen ta ansvar för vad man ofta har skapa: ett monster.

Kommentarer
Postat av: Chippe

Håller med. Totalt. En liten ursäkt är nog ändå att man som förälder inte kan tänka sig att ens egen Skruttis och Pluttis skulel göra nåt så jävligt.

Och när det gäller schemat; stoppa in det i mobilen som ju altid är med. Dubbelbokningar dyker upp ändå, fast de blir färre.

2009-09-28 @ 17:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0