Babyboom bom bom

I morse läste jag att det var babyboom i Stockholm.

Så om vi inte redan märkt det, finns det nu fastslaget i statistiken, med staplar och tabeller. Skönt.

Men med babyboomen kommer platsbristen på Stockholms sjukhus i rampljuset. Förstföderskor måste ibland skickas iväg till Uppsala eller Västerås för att det inte finns tillräckligt med sängar.

Undrar just hur man skulle må, rädd och nervös, och få höra: upp och hoppa, ta ditt pick och pack, nu är det bandystaden som gäller för dig och din unge!

Jag skulle nog själv bli väldigt rädd, men alla är kanske inte det.

Läste Catia Hultquists blogg på dn.se, hon förfasas över platsbristen. Och trots att jag aldrig ens varit nära att föda barn, är jag nog benägen att hålla med henne i sak. Ska verkligen sjukhusen bli chockade varje gång?

Lite som att det titt som tätt dyker upp artiklar om det totala kaoset i psykvården, får man en känsla av att inget händer mellan alla svängar. Har det skett förbättringar någonstans inom vården de senare åren? Det skulle jag vilja läsa om!

Kommentarer
Postat av: Maria

mina grannar födde barn IDAG :O

2010-04-13 @ 17:52:35
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: SunnySydney

Det verkar vara samma sak i Sydney, fast har har de mest ont om dagis platser, man kan sta i ko i 3 ar for dagis plats...och barnen borjar ju skolan nar de ar 5 sa det ar ju nastan ingen mening att forsoka med det.



min kompis ar dagmamma, nar vi far barn sa ska vi flytta nara dem sa barnen kan vara hoss henne. Hon ar snall och lagar god mat, och gillar pyssel.

2010-04-14 @ 01:22:21
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Det kanske är något att skriva om? De förbättringar som gjorts.

Jag tror att många förbättringar görs hela tiden, men när vi får en behandlingsmetod för något vi inte kunnat behandla tidigare, så växer ju antalet patienter - och det blir längre köer.

2010-04-14 @ 09:25:54
Postat av: martin b

Visst sker det förbättringar men det är inte medialt "sprängstoff". Jag tycker att det är possitivt te.x. Dom artiklarna och inslagen är ofta så "vetenskapliga" så att dom når aldrig "förstasidan". Där ska det skrikas: SKANDAL å så ska det "rasas". Igår stod et på insidorna att procentuellt överlever fler kvinnor i världen än någonsin graviditeter.

2010-04-14 @ 12:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0