Böcker som inte vill bli lästa

Jag bestämde för några månader sen att jag skulle läsa The Road av Cormac McCarthy på originalspråk. Hade hört och läst så mycket om boken och ville se filmen.

Så jag satte igång. Och av någon anledning glömde jag boken på nattduksbordet varje gång jag skulle åka t-bana och när jag skulle kvällsläsa kunde jag inte hitta boken någonstans.

Sen fick jag tre nya  böcker av O i "mitt-i-veckan-present" och började läsa en fantastiskt bra, men sorglig, bok om en kvinna med sociala problem som var otrogen.

Inte heller någon riktigt pepp-bok, trots vackert språk.

När O skulle firas satt jag och väntade på honom på ett café och hade då inte någon av dessa två böcker med mig, så jag köpte Jens Lapidus "Aldrig fucka upp" som tidsfördriv. Och vips så är boken med vart jag än åker.

Varför är det så? Att vissa böcker nästan läser sig själva, och andra ligger och samlar dåligt-samvete-damm på diverse hyllor i hemmet?

Nu har jag snart klämt Lapidus andra, 500 sidor långa bok. Och då ska sorgboken om konstiga kvinnan slukas. Men The Road... får se om den någonsin blir färdigläst. Efter 150 sidor gick de fortfarande i mörkret, inget hade hänt och inga särskilt djupa tankar yttrats. Om det inte vore för att bevisa för mig själv att jag inte bara läser deckare, skulle den hamna direkt i bokhyllan utan att passera gå.

Men nu måste jag nog läsa klart den. Kanske ett sommarprojekt?


Kommentarer
Postat av: Chippe

Hmm, jag har Jan Guillous memoarer liggande på toaletten för det är enda gången jag kommer ihåg att ta fram den boklen, trots att språket är otroligt bra. Det drabbade aldrig Arn...Men läser en bra bok som heter Presidentens hustru, den har tagit tre veckor snart, men snart är den klar. Klkämde en Nora Roberts däremellan, den tog en kväll.

2010-04-19 @ 17:01:39
Postat av: K

hihih, vet vad du menar. Efter några år av kamp har jag gett upp, och lärt mig att lyssna på mitt undermedvetna. Jag läser bara av lust och nyfikenhet, och det som blir läst blir läst. Det andra klarar sig utan mig.

2010-04-20 @ 13:23:07
Postat av: martin b

Jag gör så här!

Köper pocket och om dom inte är bra efter några försök så kastar jag dom!!! Voila inget dåligt dammsamlarsamvete!!!

2010-04-21 @ 15:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0