Valborg är min borg

På fredag är det Valborgsmässoafton alltså. Psykiskt är jag fortfarande kvar i mars, ständigt en månad efter.

Valborg är en sådan där magisk högtid tycker jag. Så många minnen.

Tio år gammal och jag ger mig inte förrän jag får ha på mig jeansjacka trots att det bara är sju grader ute. Jag måste bara ha jeansjackan! Inte vinterjacka, inte kängor, gympaskor och jeansjacka BASTA!

Pirr i magen på högstadiet. Jeansjacka (såklart!), cykel och absolut ingen hjälm. Varm brasa i ryggen medan man retas och tjyvnyps med killen man är kär i. Lång, lång promenad hela vägen hem. Vill inte skiljas åt, bara en minut till, trots att det bara är timmar kvar tills man ses i skolan igen. 

Lotter, sjungande studenter och scoutkårer som knyter knopar och spelar jazz. 

Valborg är det bästa med våren och det bästa med hur svenskar firar saker. Man luktar rök, kläder måste hänga ute hela natten och sockervaddkladdiga fingrar kan inte tvätta bort all aska från jeansjackan. 

Jag tror nog jag ska ha min jeansjacka på fredag. Ifall ni undrar. 

Kommentarer
Postat av: chippe

Klart man ska ha jeansjacka. Och frysa ihjäl. Och bli lite förkyld och ta en och annan öl som man fryser ännu mer av, men det hör till. Tack vare regnet missade jag alla körer och vackra sånger, funderar på att köpa en cd med körmusik på. VÅRkörmusik alltså.

2010-05-04 @ 11:41:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0