Bröllop, del 2

Jag kommer från en familj där talen under middagarna är den stora grejen.

Så fort någon i min familj gjort något pinsamt har den personen fått höra att "det här ska jag berätta om på din student/bröllop/40-årsdag".

Vilket har gjort att de historier som berättas oftast under släktmiddagar INTE är dem man kommer få höra där man sitter med vattenfast mascara med en slokande bukett i högsta hugg. Du kommer sitta där och få en överraskning, en dumhet du gjort som du helt hade glömt bort och inte var förberedd på att få återuppleva inför 50 av dina närmaste vänner.

På bröllopet i helgen höll alla fantastiska tal. Brudgummens pappa öppnade med en kanonskål och alla följde efter och berättade lagom mängd anekdoter blandat med känslor från hjärtat.

Och för mig som inte kände brud eller gum så jättebra, var det otroligt kul att få höra historier om hur de var som barn och om deras liv tillsammans.

En sak jag lärt mig i pappas talhållarskola, är att de flesta människor pratar för mycket om sig själva. Och de flesta är ju inte där för att höra om någon kusins barndom. Så det är regel nummer ett, prata om den du håller tal till.

- Jag vill hålla tal på mitt eget bröllop! sa O igår efter vår Morden i Midsummer-session.

Jag sa att det fick han, man får göra som man vill. Vi kom också överens om att vi nog tänker strunta i pojke/flicka-bordsplaceringen. Det känns lite för heteronormativt och gammaldags, det är väl roligare om folk som har skoj med varandra får sitta ihop, oavsett om det är en "med" eller "utan".

Eller?



Kommentarer
Postat av: Sonic Sydney

Hej liten



pa sitt eget brollop far man gora som man vill, och du har en bra familj pa det sattet som inte har nagra forut bestamda asikter hur det ska vara. Sa var det nar jag gifte mig ivarje fall. Det var ingen som sa att vissa saker maste goras eller inte fick goras.



Det later som ett jatte trevligt brollop som ni var pa..



dock tycker jag att bordsdam bordsherre ar valdigt trevligt, men det ar ju som du sager, kanske viktigare att man sitter med nagon som man har roligt med...



kan ni gifta er snart tack..sa jag ocksa far ga pa brollop..tack sa mycket..



kramar m

2010-08-31 @ 06:50:59
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: chippe

Jag tycker att alla kan hålla tal som vill, jag tror att O kan hålla ett väldigt bra tal till dig, och jag är övertygad om att vi alla kommer vilja hålla olika tal, korta och långa. Som Sonic Sydney säger; det är bra att komma från en familj som inte har förutbesämda åsikter. kram kram

2010-08-31 @ 10:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0