Hisschocken

Kommer till hissen i vad jag tror är Sundbybergs högsta byggnad, där Eurosport huserar.

En tjej och en kille kommer fram till mig och undrar om jag vet var socialen ligger någonstans. Det vet jag inte.
En postsnubbe kommer in med tre, blå plastlådor och ställer sig och vänat på hissen tillsammans med mig.

Jag har redan tryckt på knappen, men han ger det ett nytt försök. Ingenting händer. Siffrorna står obönhörligt kvar på plan 14.

- Är de trasiga? frågar han mig.
- Ingen aning, svarar jag. Men jag vet att jag i alla fall inte orkar gå nio trappor såhär tidigt på morgonen (detta var vid 08.15).
- A, Eurosport? Jag har brev till er, kan inte du ta dem?

Så lämnar han mig med en stor, blå plastlåda och jag får fortsätta att vänta. Och vänta.

Den ena hissen har börjat röra sig långsamt ner till bottenplan, men samtidigt ser jag att den andra hissdörren har börjat glänta på sig, trots att korgen verkar stå kvar på plan 14.

Plötsligt hör jag ett stön. Sen en duns och ett litet skrik. Vad fanken är det som händer?

Hissdörren trycks upp ännu mer och jag ser - ett smutsigt ansikte. Efter det följer en liten, smutsig man med en väldigt smutsig overall. Han hoppar upp ur hissschacktet och börjar dra i en stålvajer som hänger och dinglar innanför hissdörrarna.

- Lagar du hissen? frågar jag.
- Ja, besiktningen slog ner på slitna drivhjul i de här hissarna för två år sen, så nu fixar vi det.

För två år sen. Två år. Jag vet inte exakt vad drivhjul är för något, men det låter väldigt viktigt sett ur ett hissfunktionsperspektiv.

Min hiss kommer till slut ner och jag står på tå hela resan upp till nionde våningen. Tänker att jag vägde lite mindre då.

Kommentarer
Postat av: Sydney

heheh



vi har de snabbaste hissarna i sydney...de var tvugna att gora dem lite langsammare for folk blev aksjuka



Kramar Maria

2010-07-29 @ 01:29:27
Postat av: martin b

Jag säger bara en sak KÅSÖR!!!!!!!!!!!!(om det nu stavas så)

2010-07-29 @ 07:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0