Bebisarna hade fått täcken

Häromdan när jag tittade till mina små gröna bebisar hade de fått ett täcke på sig. Ett täcke av vitt, nästan genomskinligt, ludd.

Jag skrek till att förskräckelse, hämtade potatisskalaren och började gröpa bort den pestsmittade jorden.

De hade blivit för fuktiga, och jag tror att de förbaskade fibergkrukorna hade en del med i spelet. Varför köpte jag inte plastkrukor, grät jag mellan spadtagen.

Så nu står de uppraddade och lite skamsna på korkunderlägg i vardagsrumsfönstret, mina små bebisar. Och jag jobbar hela helgen så inte hinner jag plantera om dem förrän på söndag kväll. Och då kan man inte köpa krukor, då är allt stängt.

Men jag får helt enkelt sätta in en tidig gallring. Och då kommer min fråga: Vad fasiken är en gallring???

Antar att det är när man tar bort de små outvecklade skotten och låter de stora starka växa vidare i ny kruka och jord. Men jag är inte säker.

Ja, det var helt enkelt ingen trevlig morgon, med jordmögel och gegg. Hatar gegg!


Kommentarer
Postat av: martin b

Jag tror inte det har med krukorna att göra!! Snarare ventilation!!!

2010-03-29 @ 09:51:40
Postat av: Katarina

Ojojoj, det är aldrig roligt när ens bebisar möglar.

Jag tror att gallringen innebär att du tar bort de små skotten, och låter de som som ser ut att mår bra få mer utrymme. Jag tror inte att du behöver plantera om dem. Kram // Gröna fingrar i Enskede

2010-03-29 @ 14:58:55
Postat av: SunnySydney

hej hej fran svarta fingrar i sydney...



varfor potatis skalaren...blir dom inte radda da??



kramar maria

2010-03-30 @ 03:49:49
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0