Vad lätt allting var

Ibland önskar jag att saker vore lika svartvita som när jag var liten.

Jag hatar banan.

Jag älskar chokladglass.

Jag hatar färgen orange.

Jag älskar böcker som handlar om tjejer med kopparött hår.

Vad skönt det var, när man visste exakt på pricken vad som var rätt och fel, ful och fint. Inte som nu, när man utan att tänka ser massor av sidor av saken. Oavsett vilken sak. Globalisering, handel, fackligt arbete, inget är bara bra eller bara dåligt.

Och det är ju en självklarhet, som inte helt plötsligt dök upp i mitt huvud, men känslan av hur skönt det var när det var antingen eller kom idag.

Ena dagen var man kär i någon, nästa dag var han det äckligaste på jorden. Inget konstigt med det. Kanske för killen i fråga, men han fick ju sällan något veta.

Undrar just hur världen skulle se ut om vi alla var lika kategoriska som när vi var tio?

Kommentarer
Postat av: SunnySydney

Jag tror att de flesta fortfarande ar lika kategoriska vi gommer det battre fortfarande

jag hatar svamp - all svamp

jag tycker gult ar fult - alltid, pa allt, furutom insidan pa tekoppar...



jag hatar kokt banan...banan kaka, banan brod, stekt banan....varm banan smakar bajs..



jag alskar surt godis...S hadde med sig en pase till mig...mumselimums, then forsvann super duper snabbt :-)

2010-03-04 @ 00:39:32
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: martin b

Vad har jag gjort!! Alla mina barn förutom sonen är hyperkategoriska. Själv är jag ju värdens push over. Det måste ha varit något annat som gjort dom såna???

2010-03-04 @ 13:02:38
Postat av: katarina

Kul tanke Lovisa. Jag tänker ibland på hur mycket mer komplex jag upplever att världen är nu när jag blir äldre, jämfört med hur jag upplevde den när jag var 13 år, och 23 år.

Det var lättare när jag trodde att det fanns onda och goda händelser.

Jag brukar leka med tanken om hur komplex jag kommer att uppleva världen är om 10 år, eller så är det så att man börjar backa vid en viss ålder. Det kanske är då som man tycker att man vet hur det skall vara.

Och ett varningens ord till dig martin b - att ha stark vilja, är inte samma sak som att vara kategorisk....

=)

2010-03-04 @ 13:41:21
Postat av: martin b

Vad har jag gjort!! Alla mina barn förutom sonen är hyperkategoriska. Själv är jag ju värdens push over. Det måste ha varit något annat som gjort dom såna???

2010-03-04 @ 14:46:38
Postat av: Chippe

Instämmer med Katarina, att ha en stark vilja är inte samma som att vara kategorisk! Det är enkelt att vara kategorisk, svårt att vara komplex. Kunde man vara kategorisk men ha förmågan att vara flexibel skulle det vara enklare. Dvs jag hatar bananer, men jag kan nog tänka mig friterad banan och glass på kinakrogen....Självinsikt är också bra martin b...;)

2010-03-05 @ 15:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0