Fy fabian 2: Korkad diskriminering

Under hela sommaren och hösten har jag yttrat dessa ord väldigt ofta:

Fy fa-an vad jag är trött på diskriminering och rasism.

Jag är så trött på korkade kommentarer baserade på ursprung. "Ja, det kanske är hemskt, men de ÄR faktiskt mer sådana i det landet". Jag önskar att folk som säger sådana saker bara kunde hålla sig borta från mig, så att jag slipper höra deras generaliseringar och fördomar.

Och så läser man en sådan här artikel. En pojke som har blivit mobbad för sitt ursprung i skolan och en rektor som tycker att pojken får skylla sig själv. Nu får pojken skadestånd. Bra!

Hur orkar man gå runt och döma folk man inte känner varje dag, inte för något de gjort utan för vilket land de kommer ifrån? Jag dömer skolans rektor, för något han/hon har gjort. Inte för att han/hon kommer från en särskild del av världen eller ser ut på ett särskilt sätt. Utan enbart för att rektorn har sett mellan fingrarna när ett barn utsätts för trakasserier.

Fy fabian!


Kommentarer
Postat av: Maria

Du är klok du. Jag missar aldrig ett inlägg.



Vi ses ikväll!

2010-11-18 @ 14:10:23
URL: http://minigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0