Vi borde göra som träden

I går på yogan sa läraren en så bra sak. Jag kan inte citera det rakt av, för det var under "hitta-din-hals-andning"-övningarna, så jag var lite dåsig, men hon sa ungefär såhär:

Om människan bara kunde härma naturen så vore det ett bra sätt att leva sitt liv. Att som naturen ha perioder som enbart syftar till vila, för att sedan gå över till perioder av febril aktivitet och blomning. Om vi kunde lära oss att inte sätta press på oss själva och andra, att vi ständigt ska vara aktiva och på topp, skulle själva blomningen bli ännu mer praktufull när den väl kommer.

Typ så sa hon. Jag tolkade det som att vi till exempel (bara som exempel...) i november kan tillåta oss själva att vara mindre aktiva, att inte anordna stora fester eller driva igenom stora livsprojekt, utan bara samla kraft och ork för att överleva.

Och jag tyckte det var så bra sagt. Och så skönt att tänka så. Att det inte är fel på mig om jag inte orkar hitta på massa roligheter hela tiden, och det är inte fel på andra om de tackar nej till roligheter jag hittar på. Att man ska lyssna på sig själv och inte hysteriskt ge sig ut och förändra världen VARJE DAG.

Tåls att tänkas på i alla fall. Och glöm inte att andas också!


Kommentarer
Postat av: chippe

Vädligt klokt sagt av din lärare. Det låter skönt att gå på yoga, bra att du gör det. Att krypa in is in lilla kokong den här årstiden är nog klokt, även om jag faktiskt inte kan låta bli att vara förbaskad föra tt jag bor i ett land där det blir mörkt klockan halv 3 på eftermiddagen.

2010-11-12 @ 14:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0