Förstör han skolan? Förstår han skolan?

Läste i morse i tidningen (DN) att Jan Björklund, denna liberala landsfader (ha-ha...) har kört över Skolverket i religionskunskapsfrågan.

I morse hade folkpartisten Mikael "Prinsen" Torlin uttalat sig och sagt att "Det är lite Nordkorea över det här beslutet".

Beslutet är att kristendomen ska fortsätta att dominera religionsundervisningen i skolan och att de andra värdsreligionerna ska buntas i hop och få mycket mindre utrymme än just kristendomen.

Lill-Janne motiverade detta beslut med att säga att kristendomen har betytt mycket mer för det svenska samhällets uppbyggnad och därför ska vara en större del av utbildningen.

Men ingenstans står det i Skolverkets förslag att lärarna INTE ska lära ut hur mycket kristendomen självklart har påverkat hur Sverige ser ut idag. Självklart ska man lära ut hur den kristna kyrkan byggts upp i vårt land. 

När jag gick i högstadiet och hade religion på schemat hade lärarna långt ifrån samma syn på kristendomen och de övriga världsreligionerna. När det handlade om kristendomen fick alla en varsin bibel som vi skulle sitta och läsa ur en hel lektion. Jag vägrade. Då blev jag utslängd.

När vi bytte till islam fick vi inte läsa koranen, när det var dags för judendomen fick vi inte läsa toran och buddhism och hinduism slog läraren helt enkelt ihop till samma ämne. Hur jävla korrekt är den världsbeskrivningen? 

Jag träffade en tjej som utbildade sig till religionslärare för något år sedan. Hon berättade att deras kurser på lärarhögskolan bestod till 70 procent av kurser om kristendomen, sen buntades samtliga övriga religioner ihop på 30 procent av kurstiden. Hon och hennes medstudenter kände att de fick långt ifrån tillräcklig utbildning i de "övriga" religionerna, så pass lite att de alla kände sig väldigt osäkra på hur de skulle kunna lära ut kunskapen till barn och ungdomar.

Ja du, Jan-Jan Björklund, jag vet inte var någonstans i det liberala grundtänkandet som det står att kristendom är så pass mycket mer värd än övriga religioner. Men det är ju exakt det du säger genom det här beslutet. Vad härligt när en karl utan pedagogisk utbildning eller kunskap får bestämma vilken kunskap som är viktigast att kunna. Det är alltså kunskapen som speglar den vita mannens historia och värld. Tack Jan, tack...

Kommentarer
Postat av: Sydney

Religion var mitt favvis amne i skolan...det var sa intressant att lara sig hur andra maniskor tankte och tyckte.



Jag hadde dock en otroligt bra larare i religion, som kunde mycket om de olika religionerna. Vi fokuserade mest pa Islam for han ansag att det skulle bli viktig i framtiden att forsta den. Tank att han kunde se in i framtiden. Kristendomen ansag han att vi kunde lara oss sjalva...



Om han hadde lart ut matte sa hadde jag nog gillat det ocksa...

2010-10-12 @ 00:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0