F-kassan och problemen

De senaste veckorna har det talats mycket om Annica Holmquist och hennes dotter Emelie som skrev ett blogginlägg om sin mors sjukdom och det faktum att hon blivit, som det hette, utförsäkrad.

Sen de nya reglerna började gälla har många vittnat om att något är galet med dem.

En annan Annica berättar i Dalademokraten om sin historia.

"Hon blev utförsäkrad trots att hon är fast anställd och, betonar hon, ett 100-procentigt stöd från arbetsgivaren" skriver reportern Kristina Vahlberg.

Jag är inte sakkunnig i försäkringsfrågor. Mitt enda ärende hos Försäkringskassan var för fyra år sedan då jag fick 300 kronor för tre månaders missat arbete på grund av att jag hoppade på kryckor i ett halvår. Jag fick inte mer eftersom jag inte hade schemalagda tider för mer än en vecka, trots att min kontrakt var skrivet för tre månader.
- Men du behöver ha exakt schema också, sa handläggaren.

Det var en skarl sommar för mig och O. Som tur är har jag ett skyddsnät och var bara ansvarig för mig själv. Vågar inte tänka på hur det skulle kännas att vara ensamstående förälder och råka ut för samma sak. Det borde finnas en lösning på det som uppenbarligen har blivit ett problem. Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0