Tack för detta initiativ!

Idag har jag försökt lära ut delar av migg jobb till en annan tjej som ska sköta det när jag är i Australien.

Känner mig lite snurrig i huvudet av lärarrollen, kan bero på att jag ätit en halv påse smågodis under tiden.

Läste på dn.se att det ska startas en tidning som ska heta Feministiskt perspektiv och som.. ja, ska HA just det, feministiskt perspektiv på vanliga nyheter.

Jag tycker att det är ett fantastiskt feministiskt initiativ (ursäkta ordvitsen).

För en kommentar på nyheten var nämligen denna:
"Snälla nån, det sista vi behöver är en sådan här produkt. Feminismen har sedan länge svämmat över alla sina breddar och drivs numera av ren och skär misandri. De enda dessa kvinnor egentligen vill är att skaffa sig så mycket makt och pengar som möjligt. Riktig jämställdhet är de över huvud taget inte intresserade av."

Det är skrivet av Jocke.

Jag önskar att Jocke fick leva som tjej i sitt nästa liv och ha just den kommentaren tatuerad på kinden, så att det inte går en dag utan att han/hon då blir påmind om sitt tidigare, dumma jag.

Om människor som Jocke går omkring och tror att kvinnor, och män för den delen, inte är intresserade av att få ett jämlikt samhälle kan de inte ha särskilt mycket kontakt med resten av världen. För visst, vi har haft en jämställdhetsminuster, Nyamko Sabuni, som inte har velat kalla sig feminist. Men människor i hela Sverige kommer att resa ragg så fort du säger att deras dotter in KAN hjälpa till att lyfta de tunga plintarna eller att deras son inte FÅR gråta. Men de vill ändå inte kalla sig för feminister. Vilket otroligt bakslag för Sverige att då ha en jämställdhetsminister utan både stake och ordförståelse.

Men men.

Min grundinställning är att alla är feminister, men att alla inte är medvetna om det hela tiden. Därför behövs en tidning som denna, för att trigga igång det där genustänket hos oss alla de stunder då vi släpper fokus och trillar in i normtänkandet igen.

Så: TACK!

 


Kommentarer
Postat av: Muslimsk konvertit Rasallulah

Som troende muslim så oroas jag av den svenska feminismen, den blir alltmer militant. Feministernas rasism mot oss muslimer är något som kommer att orsaka mycket problem i framtiden.

2010-09-24 @ 10:06:01
Postat av: chippe

Hoppas personen ovan inte är riktig utan på låtsas. Annars har vi verkligen problem!!

2010-09-28 @ 11:52:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0