Blomsterfredag

Alltså.

Ett yrke jag gärna skulle prova på är florist. Komponera buketter och stå omgärdad av plantor hela dagarna. Stressade makar som kommer in och köper ett fång röda rosor. Glada 25-åriga tjejer som andäktigt står och stirrar på liljor och papegojtulpaner. 

Här i Sundbybergs centrum finns det inte mindre än fem blomaffärer. En av dem är så otroligt fin att jag nog tänker slå läger där när mitt vikariat är slut. Deras utbud gör att man storknar. Kamelior stora som hus. Krysantemum. Och en sort som heter Mönjelilja, eller Klivia, som var jäkligt tuff. Så tuff en blomma nu kan bli.

Enligt tjejen i affären är det inte så lätt att jobba som florist som många tror. Det är tunga lyft, ont i fingrar och så vidare. Men jag tror i alla fall att det slår rödsprängda ögon efter för mycket stirrande på en datorskärm. 

Det är vad jag tror.

I dag är det ju förresten fredag, mina damer och herrar. Kalasbyxorna åker snart på!


 

Kommentarer
Postat av: chippe

Jag undrar om man kan bli sån att man inte vill sälja buketterna man har gjort för att man tycker att de är så fina så man vill behålla dem själv?

2011-02-21 @ 10:36:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0