JC skämmer ut sig med ny reklam

I hundra tusen år har det pratats om att fotomodeller är för smala, att de förstör synen som unga tjejer (och vuxna tjejer) har på sina kroppar och så vidare. Trots att jag tycker att jag är en vettig människa (jag har mina stunder), kan jag ju inte låta bli att önska att jag ibland såg ut som hon och hon.

Ja, ni vet.

Men just nu kör JC en reklamkampanj i Stockholms t-bana som gör mig riktigt jävla förbannad. För JC riktar sig inte till den mogna, vuxna kvinnan, utan de riktar sig till småtjejer, nyblivna tonåringar och barn. Och tjejen de använder i reklamen är så undernärd att inte ens de skickliga photoshoppande reklamarna har lyckats få henne att se hälsosam ut. Jag känner inte denna tjej, vet ingenting om henne, men vad jag faktiskt vet är att många 13-åringar kommer att klämma på sina magar om kvällen och tycka att de är för feta. För att de inte ser ut som hon.

Och det gör mig så fruktansvärd upprörd på JC. Först och främst. Sen blir jag upprörd på modebloggare, krönikörer och alla de människor där ute som har möjlighet (alltså många läsare/tittare/mottagare) att anmäla eller åtminstone ta upp frågan, men inte gör det. Ingenting har jag läst om att JC vurmar för ett undernärt ideal med sin reklam.

Jag tycker att det är dags att en klädkedja går i bräschen nu och försöker sälja sina plagg med hjälp av sunda modeller. Att de tar ansvar. För det gör de inte nu. Och JC är ju inte omedvetna om detta, de vet exakt vad de gör, men skiter i det.

Fy fan för den där världen alltså.

Fy fan!

Kommentarer
Postat av: chippe

ja fy fan!!! ska gå in och se om man kan kommentera på jcs hemsida nånstans. Såg du artikeln om BMI? På Aftonbladet? Det är läkemedelsöretag med viktminskningspiller som står bakom..

2011-02-15 @ 13:44:01
Postat av: chippe

http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U

kolla den där länken eller sök på youtube dove evolution så får ni se hur manipulerade bilderna kan vara...

2011-02-17 @ 11:31:26
Postat av: Johnnyandrine

Perfect site with convenient navigation. The design also pleases. Thanks!

2011-09-23 @ 15:00:59
URL: http://johnnyandrine.blogspoo.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0