Fel väg av Finland?

Oj. Besökarantalet gick i taget (på riktigt, det grafiska taket på blogg.se!) efter min länkning till artikeln om att Finland inför en annan färg på id-korten för utländska medborgare i landet.

Nu har artikeln, som när jag läste den först bara var en TT-notis, utökats med utförligare information om VARFÖR man genomför förändringen.

Polisen ska ha efterfrågat färgkoden för att lättare kunna skilja medborgarna åt eftersom id-korten kan användas som resedokument för finländare, men inte för utländska medborgare. 

Min känsla är att vi inte behöver fler sätt att dela upp människor på. Att skilja på folk och folk känns så otroligt passé och bakåtsträvande. Hur svårt är det att läsa för den finska polisen? Behöver de färgkoder, som på dagis? Blå klossar i den blå lådan, röda bollar i den röda burken och gula stjärnor på... ja vilka?

Jag kan inte undvika att känna skräck för att det är åt det här hållet Finland nu kommer att vandra, med "Sannfinländarna" (gör citationstecken för jag tycker helt ärligt inte att man kan vara en "sann" medborgare av något land, som att någon är falsk?) som tredje största parti.

Det blåser kallt från öst, igen.

Kommentarer
Postat av: asdfasd

Du är ju efterbliven

2011-05-30 @ 17:30:54
Postat av: Erik

"Att skilja på folk och folk" Nej, att skilja på medborgare och icke-medborgare. Det är något man gör i exakt alla länder inklusive Sverige. Så passé? Nej, men om globaliseringen fortsätter blir det väl passé någon gång.

2011-05-30 @ 18:30:54
Postat av: MissPMS

Hehe, jag läser dina kommentarer och jag har fått exakt samma hos mig. Några vill gärna sprida sina tankar hos oss, det är ju kul ;)



Känns gött att inte hela världen vill skilja ut personer från andra och lägga oss i olika lådor. Jag ska följa din blogg, gillar det du skriver :)

2011-05-30 @ 18:55:45
URL: http://pms.bloggplatsen.se/
Postat av: Sydney

Erik:

Jag tror inte att man skiljer pa medborgare och icke medborgare i andra lander. Som icke medborgare i de lander som jag bott i under de sista 10 aren har jag aldrig haft en olikfargat korkort/id kort/ tax identification number eller social security number.



Jag har samma form av identifiering som utfardats i det landet jag har bott i som alla andra. Sa lange man har visum att stanna ska man ha samma rattigheter och skyldigheter oavsett medborgarskap.



Maria

2011-05-31 @ 08:02:57
Postat av: TN

Maria:



I spanien har man annorlunda id-kort och annorlunda id-nummer som utlänning.



Spanjorernas id-nummer heter DNI=documento nacional de identidad och vi utlänningar har ett NIE=número de Identidad de Extranjero. Vi utlänningar har alla ett X framför våra id-nummer medans spanjorerna har olika bokstäver.



På mitt spanska id-kort står det också med gröna versaler EXTRANJEROS (=utlänning) ovanför mitt fotografi.



TN

2011-05-31 @ 09:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0