Hälsoresan - a.k.a. "livet"

Det finns de som sporadiskt följer kostråd. Ena veckan äter de bara sallad till lunch, nästa vecka blir det ingen lunch alls. På måndag och tisdag är det GI som gäller så då äter de ingen majs, men på onsdagen har de redan hunnit bli frukterianer.

Att det går så starka trender i det vi äter är egentligen lite läskigt. Och det är så olika från plats till plats, från gäng till gäng. På tjejmiddagar brukar jag och mina vänner laga hälsosam, kryddstark, internationell och oftast semi- eller helvegetariska rätter. Och mycket grönsaker. Andra tjejmiddagar har liksom undantag just då och har fläskfiléer med tjock såser och pommes frites. Varför inte liksom? Nu är det ju fest!

Grönt te är också en sak som blev modernt för några år sen. Innan var det inte många som vågade bryta Earl-Grey-monopolet, men nu står Gröna Höjder i var mans skafferi. Och det är ju faktiskt sååå nyttigt. Som den hälsosamma lilla människa jag är sitter jag därför med en stor kopp grönt te. Det har mintsmak.

Jag hatar mintsmak på saker som inte är tuggummi eller after eight, men det hjälps inte. Alla andra teer som bjuds här på jobbet är nämligen svarta. Hualigen! Det är ju rena självmordet.

Så jag dricker mitt gröna te och längtar efter en stor kopp kaffe á lá Mamma-Giertta. Jag funderar lite spontant på den där chokladkakan som jag INTE åt igårkväll när jag var godissugen. Den såg god ut. Fullkornschoklad kanske? Nä, inte det heller. Smågodiset som jag gick förbi i Konsum i morse såg färskt ut. Men inte lika färskt som äpplena.

Jag hoppas ibland att det kommer finnas ett pris i slutet på hälsoresan (a.k.a. "livet") för bäst viljestyrka att säga nej till goda, onyttiga saker. Det skulle kunna vara en heldag på konditori med att slicka kaksmeten ur skålarna. Eller en deltidstjänst som glassmakare på Sia.
Personligen tar jag gärna ett recept på hälsosamma donuts. Tack.

Kommentarer
Postat av: London_Calling

MItt tips ar att flytta till London, vad du an gor sa kanner du dig otroligt nyttig. Du kommer att vara den enda som inte ater chips till lunch...

det kallas relativitets bantning. "Jag kanner mig tjock, DU far ta och ata en semla"

Basta metoden hitills

2008-03-12 @ 16:32:18
Postat av: Älta on the run

Du är ju helt otroligt duktig på att skriva, blir så impad. Yay

2008-03-16 @ 22:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0