Jobbigt att jobba

Jag till hör den kategori människor som tycker mer om att arbeta än att plugga. Jag vet inte varför, det bara är så. Kanske har det något att göra med att min pappa alltid utbrast "åååå, vad jag är glad att jag inte går i skolan längre!" varje gång man kom hem. Eller att båda mina föräldrar alltid hävdat sunt förnuft framför högskolepoäng. Inte vet jag, men så är det i alla fall.

Själva jobbsökandet är ju en pina i sig. Det där CV:et som aldrig låter tillräckligt proffsigt eller personligt. Intervjuerna när man sitter och ska prata bra om sig själv, vara representativ samtidigt som förtroendeingivande och ansvarstagande och... ja, beskriva sig själv med tre ord. Alla vet själva att arbetsintervjuer måste vara de möten där det ljugs som mest i hela Sverige. Kanske i killarnas omklädningsrum i sjuan också...

När man väl har fått jobbet, oavsett vilket jobb det är, är de första dagarna ett helvete. Man känner sig korkad för att man ställer frågor hela tiden, man har ingen att äta med eftersom alla redan är kompisar och man vill inte tränga sig på. Man måste visa framfötterna samtidigt som man inte vill kliva någon av de äldre medarbetarna på tårna. Det är en hemsk period.

Till slut sitter man där, några månader in på anställningen och känner en sorts tomhet. Man kan inte tillräckligt mycket än för att ta helt egna initiativ och de första arbetsgifterna är så enkla och tråkiga att man nästan kräks. Man kan fortfarande inte säga vad som helst till vem som helst och man är fortfarande rädd för cheferna.

Och på så vis ska det vara tills man är 65. Vad mycket vi 20-något-åringar har att se fram emot egentligen! Ett helt liv av skräck och ensamma luncher. Halleluja.

Kommentarer
Postat av: chippe

Men tänk när du får jobbet du talat dig varm för, och upptäcker efter några dagar att det är skitkul och att det finns mängder av nya saker att lära sig. Då är det kul, och man måste inte vänta tills man blivit pensionär!!

2008-05-09 @ 11:29:40
Postat av: lillesnor

Och vad vet du om killarnas omklädningsrum?
What did he tell you?!

2008-05-09 @ 12:11:53
Postat av: London_calling

...vi kan byta, jag gillar att plugga men ar inte sa fortjust i att jobba. Jag gillar bara att fa betalt....

problemen ar inte jobben tycker jag, det finns manga super duper jobb, problemet ar de som arbetar dar. Ibland arbetar man med/for folk som lyckas dra ner en i en sunk energi niva hur pigg och kreativ man an ar....

sa man ska undvika sanna dar "energi" vampyrer...de ar ofta chefer av nan underlig anledning...

2008-05-13 @ 14:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0