Budgetfeber

Gårdagen bestod som sagt av en hel del sport. Och visst finns det idrott med på dagens program också.
Basket fyra matcher och fotboll tio matcher. Mums!

Och självklart följer den härliga förkylningen som jag träffade för en vecka sen fortfarande med mig vart jag än går. Tanken var att jag skulle hitta på något med mina vänner igår kväll och O med sina. I stället hade han feber och jag migrän och hosta.

Pratade med L om känslan av att känna sig som 89 och världens tråkigaste för att man är trött och seg en lördagskväll. Men har man ett jobb så har man. Det går inte att komma undan och det är faktiskt skönt att känna att man får något gjort.

Vad som fascinerar mig är det här med jobb och pengar när man jämför olika människor. Jag har inte jobbat så fasligt mycket i september och oktober, sammanlagt två veckor tror jag, och det ger en liten liten inkomst. Jag känner ständigt att bristen på pengar är närvarande.

Jag brukar lösa detta problem genom att inte handla något, förutom mat. Men inte öl, inte kläder, inte något!

När jag jämför mig med folk i min närhet förundras jag över deras budgetar. "Jag har verkligen inga pengar" kan ändå betyda att man kan betala hyra för sina fina lägenhet, köpa öl, men inte hitta på något när man är trött. "Jag har verkligen inga pengar" kan också betyda att man köper en ny tröja här och en fin väska där, men inte klarar av tyngden av en fika på stan utan snåldricker silverté på sin balkong. Den tredje kategorin skiter fullständigt i mathållningen när det sinar i kassan. Nudlar/pasta med inget till, men några öl slinker ner till helgen och kanske några på lillördagen också.

Jag prioriterar maten. Jag kan ha 100 kronor på kontot (det har hänt en gång) och ändå handla KRAV-märkt broccoli till middagen för att sedan upptäcka att jag inte har ett enda par hela strumpor i min låda. Så kan det gå.

Låter som en plan – Jan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0