En tydlig besatthet

Jag fick fråga från syster M om orkidéer. Detta skrev jag till henne:

Svar om orkidéer:

Ibland kan anledningen till att de tappar blommorna snabbt vara, har jag märkt, att de står i något slags drag. Att de får kyla på sig, det tycker de inte om. Det hände min orkidé i vintras.

Om de har blivit bruna, kan det antingen bero på att stjälken i sig inte ger blommorna någon näring, kanske för att den fått något slags jack i sig, eller att den håller på att dö. Det kan kanske också bero på att de har fått någon slags blomsjukdom, som svamp eller något sånt? Jag vet ju inte riktigt vad det är för slags årstid i australien, men orkidéer ska i princip ha näring tillsatt i sitt vatten, på vinterhalvåret en halv kork, på sommarhalvåret en hel kork på 2 liter vatten. (beroende såklart på vilken sorts näring det är). Jag brukar vattna mina kanske varannan vecka, när de har blommor i alla fall, för då går ju så mkt energi åt till det.


Sen har jag läst att man också ska blöta luftrötterna, för de suger åt sig vatten ur luften o barken och det är så den överlever, och om man blöter dem mår blomman ännu bättre. Jag har också läst, och brukar göra, att man ska ta blött hushållspapper och liksom badda bladen, för de tar också upp vatten, plus att damm som lätt samlas på bladen stoppar syreintaget. Så man liksom återfuktar bladen, tänk på dig själv som regn J


I värsta fall kan det ju vara någon slags sjukdom i din bark, då skulle jag plantera om dem, det är ganska kul, men svårt. Använd orkidébark och lite mossa om det går att få tag på i Sydney.


Jag har märkt att mina orkidéer mår bra av att få lite direkt solljus i några dagar. De är trots allt från tropikerna, de behöver liiiite direkt solljus. Man får flytta dem lite fram och tillbaka helt enkelt. Men akta dig för drag!


Vattningen är nyckeln:

Jag brukar blanda mellan att vinkla runt dem under kranen, så att vattnet kommer rakt ner i barken (svag stråle, halvljummet vatten), ett ganska bra tag. Här brukar jag också tänka att jag "gör regn". Absolut inte i bladens krona, men det vet du ju. Så brukar jag göra nästa gång att de får stå nedsjunkna i ett vattenbad tillsammans med växtnäring, då får de stå i kanske 2-5 minuter. Det allra VIKTIGASTE är att de får rinna av ordentligt efter man vattnat dem. De får INTE stå med vatten i krukan.  

Jag hade ingen aning att jag var så besatt av orkidéer eller blommor. Helt sjukt. Jag ska nu söka hjälp för detta problem. Innan jag skadar folk i min omedelbara närhet...


Kommentarer
Postat av: Martn

Hur ger man dom näring???



Martin

2009-08-07 @ 12:22:34
Postat av: chippe

Visan du beskriver en hel vetenskap. Jag är alldeles chockad, hade ingen aning om vare sig luftrötter eller vattenbladstorkande. Hur har mina blommor eg klarat sig alla dessa år. Förmodligen perfekt blandning av sol och skugga. Ska nu omedelbart se till att skaffa växtnäring och blötlägga luftrötterna. Tack! kramar mamma

2009-08-14 @ 15:12:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0