Hur jag uttalas

Hela denna dag ska jag leta upp information om mitt namn. Ja, jag kommer hylla mig själv lite, om det är okej?
Jag har redan, i tidigare inlägg, berättat att Lovisa kommer ur namnet Ludvig (Louis, franska kungar). Det känns lite kämpigt att mitt namn baseras på en snubbe, men det är lugnt. Jag kan ta det.

Hittade på en engelsk sida den perfekta beskrivningen på hur det ska uttalas också:

Gender: Feminine

Usage: Swedish

Pronounced: loo-VEE-sah  

Så, jag heter Looo-veee-sah! Inte Lovaj-sah, som engelskmännen uttalar det. Och inte Loh-wee-sa, som italienarna säger (fast de sa det väldigt liderligt). Och inte Low-eeesa heller.

Och här kan ni se bilder på mig när jag var 15 och spelade piano i Nacka Aula samt lyssna på det vackra stycket jag inte bemästrade till fullo. Men jag hade pippi-lottor, så då blir pappa glad.

Mer spännande fakta kommer inom kort!


Kommentarer
Postat av: chippe

Framförallt är det roligt att se hur ditt efternamn kan stavas på så många olika sätt...

2009-08-31 @ 17:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0