Måste söka allt

Fick en fråga från Syoguiden:
Vill du säsongsjobba i Åre i vinter?

Och mitt svar är:
Nja, egentligen inte.

Eller det vore väl roligt, att få åka skidor lite då och då, pulsa runt i snön och göra något halvjobbigt arbete. Men vill jag verkligen bo på något sjaskigt personalhotell tillsammans med ett gäng 18-åringar? Vill jag handla svindyr mat? Vill jag ut och festa på Stat och alla hippa ställen tillsammans med Stureplanseliten samtidigt som den ringa lön jag kan inbringa knappast räcker till mer än valla?

Nej.

Men man kan ju söka, tänker jag, och lägger det i min söka-jobb-hög, sorterat under "Jobb jag egentligen inte vill ha, men måste söka ändå".

Kommentarer
Postat av: Maria

Boende för säsongsarbetare vet jag inget om. Men som en numera van Årebo finns det massvis i Åre som inte förankras med bakåtslickarna. :) Jag vet, eftersom jag själv varit där under Stockholmsveckan och gjorde allt för att undvika spektaklet.



För det första finns det hel mängd helt fantastiska promenadstråk. Att lunka fram kring Åres bergstoppar och skogar är verkligen helt sagolikt.

Men okej, man kan ju inte bara promenera under en hel säsong. Så vad mer?



Åre bageri ÄR och FÖRBLIR världens mysigaste café. Här kan man sitta och dricka kaffe på fårskinnsfällar utlagda på träbänkar, och äta världens godaste (extremt beroendeframkallande) chokladbollar. Mitt i stan ligger Chokladfabriken som gör flera numera rikskända chokladsorter framför ögonen (provsmak ingår) Utflykter till Norge är lätt då det ligger så nära gränsen. Tännforsen (ett utav Sveriges största vattenfall) är ett jätte mysigt utflyktsmål. Vid sidan av det magnifika fallet ligger också en iglo som byggs upp varje år. Det är en stor skapelse med flera sovrum, bar och ett kapell där man kan gifta sig.

Man kan också ta linbanan upp till Åreskutan och dricka en kall öl en solig dag.



Maten är dessutom inte dyrare än i Stockholm (om man handlar den själv och undviker hotellresturanger och snobbigare hak) Dessutom finns det allt det där vanliga: bio, affärer, badhus, gym etc att fördriva tiden på.



Oj. det låter som att jag jobbar för Åres turistinformation..

2009-08-28 @ 11:49:38
URL: http://minigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0