Artikel med hård vinkel

Det finns en artikel på Stockholmsfliken på dn.se som handlar om cp-skadade Lucas som bor i Upplands Väsby, där kommunen nekat hans familj finansiell hjälp för att han ska få gå och få specialrehabilitering.

Själva ämnet i artikeln är verkligen värt att skriva om, då det verkar som att Väsby kommun satt detta i system, att överklaga familjers ansökningar och specialhjälp. När jag läste texten hade den fått 25 kommentarer och alla var väldigt upprörda över hur illa familjen behandlats. Med rätta.

Men jag slås av två saker:
1. Hur otroligt lätt det är som journalist att vinkla på det orättvisa och hjärtskärande och på sätt få respons.
2. Hur fantastiskt det är med så många människor som reagerar på orättvisor.

Journalisten har inte gjort något fel, men jag saknar mer utförliga kommentarer från kommunen. Det är inte förrän i det sista stycket som de får komma till tals och det gör att om man är skeptisk till nyheten, så förstör den hårda vinklingen hela meningen med den. Man får passa sig noga för att vinkla för hårt, det slår ofta över helt åt andra hållet. Att det blir som smutskastning mot kommunen på en av Sveriges största nyhetssajter.

Men jag blir lycklig av engagerade läsare. Och jag hoppas på rött i valet om ett år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0