Jämställdheten

Varför är det så fruktansvärt trist att gå upp på morgonen?
Varför tvingas man rulla ur sin varma täckeskokong och hasa sig iväg till tunnelbanan genom snö och slask?
Är det konstigt att man tappar livsgnistan?

Nej.

Jag har tänkt mycket på jämställdhet de senaste dagarna, mycket i tidningarna om det just nu. Inte bara den breda, stora, vida jämställdheten som lika löner och så vidare, utan den lilla, hemmaplan, vem-ska-diska-städa-ta-ansvar-för-maten-jämställdheten.

Vår generation, 80-talisterna, borde inte ens behöva gå i bräschen för att det ska vara lika fördelat ansvar i hemmet. Vi borde fan bara kunna det. Revolutionen startade ju för fanken för 50 år sen, vi borde ha fått tankesättet med nappflaskan.

Trots det är det, framförallt bland par, ingen självklarhet att killar kan laga mat åt sig själv. Eller, de kan se till att köpa färdiggjorda köttbullar och koka snabbmakaroner. Men det kallar jag inte matlagning.
Och självklart KAN de dammsuga, men de gör det när flickvännerna påminner.
- Såja lilla älsklingen min, nu är det dags för städning, tycker du inte det.
Samma sak när saker och ting tar slut där hemma.
- Men va faan, det finns ju inget bröd kvar!
- Men älsklingpälskling puttenutt, du vet ju att jag inte äter bröd (för jag måste bli smal smalare smalast inför badsäsongen då tusentals människor ligger på sina handdukar och dömer min kropp, men inte din).
- Jamen du kan väl påminna mig när jag ätit upp det sista...
- Ja, jo, det kan jag ju såklart göra...

Inte ska det behöva vara så? Inte ska tjejer fortsätta att ta huvudansvaret för hus och hem år 2009? Inte ska killar som snart fyller 30 komma undan med att inte "kunna" laga mat och därför slippa. Inte ska killar som förväntas inneha över 70 procent av chefsposterna i Sverige komma undan med att inte "veta" hur man tvättar sin egen tvätt? Och inte ska tjejer, som klagar över att killen inte "kan" något, komma undan med att inte "våga" borra upp en hylla på väggen?

Att vi inte kommit längre är en skam, att ingen pratar om det en enorm feghet. Är det bara jag som blir arg?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är inte ensam.

2009-03-11 @ 20:27:38
Postat av: London_Calling

Jag me, jag me...



ses pa lordag, jag har en present till dig..

Foressten vill du ha lite snackskal??

kramar M

2009-03-12 @ 10:17:17
URL: http://www.giertta.com
Postat av: London_Calling

Forresten, jag har kommit en losning...Det ar bara att inte gora det, vill han inte tvatta sa tvatta bara dina klader sa far han se vad som hander nar det inte finns nagra rena klader.

Det har jag gjort, det funkar fin fint...bland annat sa slangde jag alla sockor och kallingar som hamnade pa golvet istallet for tvattkorgen..

Forst sa jag, Jag kommer att slanga alla klader som hamnar pa golvet. Och sa gjorde jag det, sen fanns det inga kalling och sockor kvar, och nu finns de ej lange pa golvet. Valdigt bra losning...

2009-03-12 @ 10:19:51
URL: http://www.giertta.com
Postat av: Lovis

Det är faktiskt inte O det gäller... han är en TVÄTTäkta husman, när vi blev ihop och han märkte han att det var grejer han inte kunde, då lärde ´han sig direkt utan fuss eller fight, han tyckte det var pinsamt att inte kunna samma som jag. han är INTE de killarna texten handlar om:)

2009-03-12 @ 13:04:42
URL: http://lovisagiertta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0