De hör inte våra skrik

Jag brukar läsa DN:s singelblogg på nätet, trots att jag är långt ifrån singel.

Där skriver Isabella Iverus och Paul Haeberlein om sina singelliv. Och det är en stor skillnad mellan de båda skribenterna.

Isabella skriver om känslor, vardagen, kampen och de små glädjeämnena. Paul skriver om lustiga episoder på jobbet, på tunnelbanan och på semestern. Han skriver inte så mycket om känslor, mer om allmänna underliga beteenden hos människor. Undrar om de delat in ämnena så, eller om det bara faller sig naturligt för dem.

I alla fall så tror jag att de här bloggarna, framförallt Isabellas, hjälper många människor och det är smart av DN att plocka upp ett så aktuellt ämne som att vara singel. Sverige är ju, som alla vet, världsledande när det gäller ensamhushåll.

Vad som inte är så smart av DN är att säga upp folk från webben, som de håller på med just nu. 95 procent av intäkterna kommer från papperstidningen än så länge, säger nya chefredaktören. Jaha, men om man inte ska satsa på framtiden, vad hade man tänkt göra när färre människor vill annonsera i tidningen för att Aftonbladet fortsätter satsa på webben där ju framtiden ligger. Människor i min ålder läser inte papperstidningar om de inte är gratis. Jag är den enda jag känner (förutom mina journalistkompisar) som har en morgontidning.

Ibland blir jag trött på bakåtsträvandet. Att de inte inser att det alltid är bättre att ligga i framkant så man slipper jobba ikapp när vindarna vänder. Som med nedladdningen. Om musikbolagen greppat tag i rodret för tio år sen hade de inte förlorat så mycket pengar. Och de hade inte tvingats manipulera hela världen till en ipredlag. Och då hade telecomjättarna sluppit radera ip-nummer som de riskerar bli stämda för bara för att försöka ha kvar sina kunder.

Jaja. Hade de bakåtsträvande människorna med fast anställning bara lyssnat på oss 30 procent arbetslösa ungdomar hade de kanske inte tappat oss som konsumenter/användare/väljare.

Synd att deras öron är så fulla av självgodhet, pensionsplaner och sommarhus att de inte hör. Hur vi skriker.

Kommentarer
Postat av: chippe

skicka vidare den här till gunilla herlitz!!

2009-11-16 @ 17:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0