Stöket kring Medis

Idag finns det en artikel på dn.se som handlar om kritik mot beslutet att inrätta service för hemlösa på Kappelgränd på söder.

I ingressen står det att folk är oroade att det ska ske ännu fler brott kring Medborgarplatsen, som redan ligger högt över snittet av våldsbrott i Stockholm.

När jag i går läste att det beslutats om ett centrum för hemlösa blev jag glad. Äntligen en ordentlig satsning, tänkte jag. Det ska finnas tandvård, läkarvård, beroendevård och psykiatri att tillgå. Toppen! Kritiken i artikeln blir lite konstig i början, men om man orkar läsa till slutet finns där ett viktigt argument.

Hur många institutioner för hemlösa, nattbärgen osv, finns det på Östermalm, Kungsholmen eller i Vasastan? Ja ni, ska vi börja räkna?

Jag hade en kompis som var uppväxt i Vasastan. En dag skulle vi ta en öl och jag föreslog Mosebacke, för det var så fint väder.
- Jag hittar inte riktigt dit, sa hon.
Jag blev lite förvånad, känner nog ingen annan som inte hittar till Mosebacke, men jag föreslog att vi skulle ses vid slussen och gå tillsammans. Så när vi knatade Götgatsbacken upp frågade jag hur det kom sig att hon inte hittade till det mest välkända stället på hela Söder?
- Jag är inte så ofta här, svarade hon.
- Varför inte då? frågade jag.
- Jag tycker att det känns otryggt här. Och så luktar det så konstigt.

...Ja ni. Segregationen finns även inom tullarna alltså.

Nu tror inte jag att brotten kring Medborgarplatsen är så många på grund av de härbärgen som finns i närheten. Jag tror att anledningen är att hela Götgatsbacken är en enda lång bargata. Och att hela Medis är ett enda stort ölhak. Och att Gröne jägarn, Carmen, Söderkällaren, Dickens och Baltazar ligger ett stenkast därifrån. Alkohol ligger bakom de flesta våldsbrotten. Och runt Medis svämme alkoholen över och rinner ända ner till Djurgårdsfärjorna, Stadsgården och Norra Hammarbyhamnen.

Det är vad jag tror.

Kommentarer
Postat av: martin b

Jag tror att det ligger djupare och längre tillbaka. Om du är uppåvuxen i norrförot eller norr om SLussen så tror många att Söder och SOS är jättefarligt. Jag har kollegor i min ålder som inte hittar söder om Slussen. Orsaken är ofta: varför då vad ska jag där å göra?

2009-10-23 @ 12:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0