Boosta upp maj!

I övermorgon är det dags för mig att attackera arbetsmarknaden head on!

Jag måste vara uppumpad med självförtroende och inspiration för att kunna skriva ansökningar och ringa telefonsamtal som slår folk med häpnad.

Men hur i helskotta ska jag få bra självkänsla när det, helt ärligt talat, inte finns sådär jättemycket att vara glad och stolt över?

Är det någon som har några heta tips för hur jag kan peppa mig själv inför dagar, veckor och månader av arbetssökande?

Det enda jag kan komma på är samma som när man pluggar inför tentor, nämligen te, godis och långa promenader. Men det kommer inte hålla i längden. Och jag blir så satans kissenödig av te. Och godis försöker jag ju sluta äta. Och jag kan inte gå för långa promenader med min trasiga kropp.

Som ni hör så är jag en mästare på att komma på fel med mig sjäv och mina planer, jag behöver en boost!
Boost me up Scotties!


Kommentarer
Postat av: Maria

jag hoppas att det är arbetsmarknaden och inte bostadsmarknaden du ska attackera, för då har jag missat något.



Jag föreslår: sätt ett mål att söka x antal jobb om dagen. Sätt klockan på nio och påbörja sökandet redan med en kopp tea och en smörgås i handen. Glöm dock inte att ta paus och gå ut och gå. Annars blir man tokig. Sedan när du sökt dessa x antal jobb kan du känna dig mindre stressad när kvällen nalkas och annat inplanerat får ta plats.

2009-09-14 @ 14:42:18
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: Chippe

Skriv ner allt du faktiskt är bra på. Det är ju hur mycket som helst. När du skrivit ner hela denna A4 går du igenom och kollar vad du missat och fyller på det. Sen läser du den högt för dig själv tre gånger, och så ringer du. Personen du söker kanske då inte är inne, men då lämnar du ett glatt meddelande. Och har personen inte ringt tillbaka på en dag, ringer du tillbaka, lika glad. Du erbjuder dig själv, tänk på det, du är värd så mycket!!!!

2009-09-14 @ 16:51:18
Postat av: Storasyster K

Hej!

Marias tipps var ju toppen, och Chippes kommer ju från en som har erfarenhet av att anställa.



Jag läser min dagobok när jag blir sönderstressad, och det är mest för att jag då kan se att så här har jag ju känt förrut, och jag tyckte upenbarligen att det var hemskt då, men sen blev det ju bra.

Jag läser den för att se att det blir ju bra, och den här situationen är inte unik och jag har känt så här förr. Mitt enda problem är att det gäller att skriva dagbok när man är nere eller stressad, så att man kan läsa den nästa gång..



Kom ihåg att du är superbra, och se till att göra saker som gör dig glad. Skriv upp en lista på kylskåpet med roliga saker att göra. Pricka av en efter en.



Försök att se det hela från en analytisk sida, typ: Jaha, nu är det så här. Och jag kommer kanske att vara arbetslös till och från, eftersom jag är journalist och senast någon fick ett fast jobb i min branch var i samband med månlandningen. Vad kan jag göra under dessa perioder? Sy, sticka, gå kurser på SU, revolution, massmord...etc. Bli yogalärare?



Kram

2009-09-15 @ 08:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0