Nya influensan

På tunnelbanan. I kollektivtrafiken. Eller som det numera kallas: Det säkra sättet att få Nya influensan (gamla Svininfluensan).

Samtliga medtrafikanter ser sig ängsligt omrking så fort de hör en hostning. Vem var det? Höll han/hon för munnen? Ska jag hoppa av vid nästa station och gå till jobbet så att jag slipper undan smittan?

Först tänker jag inte på det. Att jag kan bli sjuk av att ta mig till jobbet. Sen ser jag hur alla sitter och stirrar på varandra. Med lätt paranoida ögon.

Och plötsligt registrerar jag vad som sker i tunnelbanevagnen där jag befinner mig. Kvinnan vid dörrarna som har gröna skor snörvlar väldigt mycket. Mannen på andra sidan gången med jeansjacka och hästsvans nyser fem gånger på sträckan mellan Östermalmstorg och Karlaplan. Tjejen med moderiktiga skor som matchar den moderiktiga väskan mitt emot mig hostar oavbrutet, men täcker för sin mun med kavajslaget för att visa att hon inte VILL smitta oss. 

Men det har hon säkert redan gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0