Kindness above all

Har tänkt en del på snällhet och vänskap de senaste veckorna.

Om hur olika definitionerna på snällhet är. Har försökt komma på vad jag tycker klassas som snällhet.

Och kommit fram till följande lista:

1. Om man kan vara osjälvisk, då är man snäll
2. Om man ställer upp för andra utan att be om något i gengäld, då är man snäll
3. Om man står upp för vad man tycker även när det blåser hårt, då är man snäll (och stark)
4. Om man kan förlåta människors misstag när de ber om ursäkt, då är man snäll
5. Om man kan be om ursäkt när man gjort något fel, då är man också snäll
6. Om man kan leva sig in i andras känslor, då är man snäll

Därför tycker jag inte att de tjejer i min låg- och mellanstadieklass som klassades som snälla var det. De var bara fega och vågade aldrig ha en åsikt, utan böjde sig bara för vad någon annan tyckte.

Därför tycker jag inte att de som alltid tänker på sig själva innan de tänker på någon annan är snälla. De är egocentrerade människor som bara gör schyssta saker om det gangar dem själva. Det är inte särskilt snällt.

Därför tycker jag inte att de som aldrig kan erkänna ett misstag och alltid drar upp andra människors misstag, trots att just de människorna bett om ursäkt, är snälla.

Det är vad ordet snällhet innebär för mig.

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Sydney

Snallhet...



jag sager som stora syrran



"att vara snall ar inte samma sak som att undvika att saga elaka saker nar man ar full"



att vara arlig utan att vara korkad, det ar snallt. Det finns ingen anledning att beratta for folk om deras klader inte ar fina om de inte fragar rakt ut.



2010-12-03 @ 00:57:08
Postat av: Chippe

Kloka och bra definitioner tycker jag. Snällhet är inte det samma som att inte våga säga vad man tycker, men det är inte heller det att man tycker att man måste säga allt till alla hela tiden. Så jag håller med!!

2010-12-03 @ 14:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0