Det svaga svenska landslaget

Sverige spelar EM i handboll just nu.

Två matcher, två förluster.

Jag har inte sett någon av dem, har ingen tv, men jag har läst och hört.

Och blivit deppig.

Jag ska inte börja tjata om "den gyllene generationen" när Bengan ledde Sverige till alla guld förutom OS. Det enda landslag i världen som var med i samtliga VM-turneringar fram till 2005.

Utan jag vill prata om dessa nya spelare, de som inte kliver fram, de som inte har fostrats till matchvinnare. Förr i tiden fanns det alltid någon som klev fram under svåra matcher, någon som ledde laget tillbaka till optimismen vid underläge.

Nu finns ingen. Lagkapten Kim Andersson slokar, ingen vågar skjuta, kontringarna är obefintliga. Ser nästan ut som att lagkapten Olsson själv vill springa in på plan och visa hur det ska gå till.

När jag själv spelade handboll var det den svåraste ekvationen, att få alla att fortsätta kämpa och göra sitt yttersta trots att man gick mot en förlust. Det saknade en vilja att vända matchen.

Nu väntar Tyskland som Sverige måste slå för att ha en chans att gå vidare från gruppspelet. Tyskland är bra, fruktansvärt bra. Det ser ut att bli ett tidigt uttåg från Sveriges sida. Tyvärr.


Kommentarer
Postat av: Chippe

PRECIS vad jag tycker!!! Jag blir tokig av alla fegisar som inte tar steget fram och Kim Andersson är ju totalt hopplös. Ingen kämpar!!!!!

2010-01-22 @ 17:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0