Svar från coachen

Det har varit en hälsochatt på dn.se med den nya hälsobloggtränaren.

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med på någon webbchatt förut, men eftersom jag är inne i träningstankar tänkte jag, va fan, jag provar. Ser om jag får svar.

Jag ställde följande fråga: 

"Är en tjej som idrottat hela livet och haft många skadebeskymmer, bla knä, rygg och armbågar. Kan nu börja träna igen efter naprapatbehandling för sne rygg och bäcken, är det bästa att börja med styrketräning hemma eller på gym? Är kroppens egna motstånd bättre än maskiner? tack!"

Och jag fick svar!

Jari Ketola: du ska träna mkt mkt balans, stabilitet, för HELA kroppen, med egenkropp, rullar, bollar balansplatta, redcord, bosu kör alt styrkeövningar med dessa redskap! egen kropp är mkt bra! Undvik maksiner ! //Coach

Bra va!

Nu vet jag, ingen stress att köpa gymkort, för jag ska ändå inte träna med maskiner. Boll har vi hemma, rep har vi hemma. Men jag vet inte vad redcord är för något. Får jag googla. Även osäker på vad ordet "bosu" ska betyda.

Kul i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Kolla in DN söndag från igår. Där finns ett hemmaträningsprogram som jag tror att Jari(!?) gjort. Vi kanske kan sporra varandra? Jag har också en utmaning i min träning, eftersom jag väntar på magnetröntgen, och titthålsoperation för knät...

Mitt mål är 1 timme på måndagar, 30 minuter på torsdagar och eventuellt något mer på helgen.

2010-01-25 @ 13:18:53
Postat av: Katarina

Katarina Gissar...

Tror att bosu är som en balansbräda, men i form av en upp och nedvändboll med en mjuk sida uppåt. Som att stå på en rund kudde, med platt botten.

Redcord tror jag är gummiband?

2010-01-26 @ 08:27:39
Postat av: Chippe

Låter väldigt klokt. Själv h ar jag då som vanligt tränat JÄTTEhårt på gymmet och är nu tre dagar efter träningstimmarna fortfarande helt eldbruten av träningsvärk. Plus att långfingret förmodligen fått någon inflamemrad led för jag jag inte böja det. Kul...IDIOTISKT!! Träna klokt och med måtta, jag börjar med det ikväll.

2010-01-26 @ 10:07:47
Postat av: martin b

Hej

Redcord är det röda gummibandet med handtag som man andvänder för "dragövningar" (alltså inte herrar med damkläder). Det är bra att du verkligen inte går ut för hårt. Jag tränar lite för ofta. Men min tränare har lärt mig att i sådana fall köra en muskelgrupp i taget/per dag. Då kan man träna ofta eftersom musklerna får vila emellan (litet onödigt råd till Chippe).

2010-01-26 @ 13:59:30
Postat av: SunnySydney

BOSU ar den dar plattan med en halv boll pa undersidan...

du vet en balans platta men med en halv stor swiss ball under till. Den kan man anvanda som balans platta, och gora armhavningar och sant pa. Jag anvander den ocksa for utfall, for da far man se till att halla balansens...och kna boj



Nar jag tranade som mest sa anvade jag bosu plattan till allt. Stog pa den nar jag korde axel press och grejer...



skit bra..



tusen kramar Maria

2010-01-27 @ 04:48:32
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: Katarina

hahahah - jag har stått på bosun åt fel håll

=)

Om man har den runda sidan ned är det ju jättevingligt! Gör som jag och vänd på den...

2010-01-27 @ 09:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0