Bäversafari i Kärrtorp

Istället för att köpa nya sommarskor, som jag verkligen är i behov av, åkte jag igår snabbare än snabbt hem från jobbet för att få vara med O som återigen stod med smoothie redo till sin uthungrade sambo.

Sambo alltså, vilket jäkla fult ord ändå.

Jaja.

Efter middagen slängde vi på oss träningskläder och joggade iväg till Söderbysjön. Hopp i och slåss med kanadagäss, skäppdoppingar, sothönor och gräsänder på väg över vattnet i träningssimfart.

När vi är mitt ute på sjön säger O:
- Men det där ser ju ut som en krokodil.

Med "papa" från Burkina Faso i nära minne hickar jag till lite, men min logiska (ack så logiska) sida säger att det enda vatten som Söderbysjön ansluter till är Ältasjön och den har varit biologiskt död så länge att det aldrig skulle kunna finnas krokodiler där... Eller?

Kanske har kommunens fummel med Ältasjön gjort att just en extra aggressiv hybridkrokodil frodats i närheten av Nynäsvägen. När den tröttnat på badande tennisbarn på sommarläger ger den sig iväg längs med kanalen och dyker upp i Söderbysjön för lite välförtjänt förortskött. Mums, en kamphund och kultursekreterare. Mums, två golfare på besök och en strävhårig taxrackare.

Nä.

På en klippe ungefär 50 meter från oss där i sjön stod en naken karl med kulmage och stråhatt och ropade till oss.
- Det är en cocodrillo, skrattade han.

Jag hade rätt! Det ÄR en mini-papa!

- Nej, det är på engelska man säger...en beaver, ändrade han sig och skrattade.

En bäverjävel alltså. Mysigt. Såg i och för sig bara en svart förhöjning i vattnet, men jag har alltså skådat mitt livs första bäver.

Inte behöver man åka ut på landet för att få en skymt av vildmarkslivet. Räcker med en förortssjö och nakenbadare, i alla fall för mig.


Kommentarer
Postat av: SunnySydney

en baver



va tufft. Jag tror inte att jag har sett en baver nan gang...



andra djur jag skulle vilja se ar en jarv



Kramar Maria

2010-07-15 @ 01:18:58
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: martin b

Jag häll på att köra över en förra året en tidig morgon när jag körde fförbi Hellasgårde nerve vid källtorpssjön. Dom ser för löjliga ut när dom springer

2010-07-15 @ 12:22:36
Postat av: Chippe

Åh bäver vad jag skulle vilja se det. Dom är ju så gulliga !! Jag är avundsjuk. Vilken härlig miljö ni lever i!!

2010-07-16 @ 19:39:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0