Sundsvalls kommun - psykiatrins baksida

När jag har ett klädproblem, så vips har två storasystrar (en via telefon) och en vän kommit till min räddning. Samma fina människor som dessutom brukar hjälpa mig med mina hårbekymmer.

Nu vet jag vad som ska finnas på min lista när jag går och handlar vid första lönen. Storvirkade, kortkorta klänningar, stilettklackar och plommonstop. Perfa!

Igår när jag körde hem efter en 19 timmar lång arbetsdag lyssnade jag på Ekots 00-sändning.

En av nyheterna var såhär:
"Sundsvalls kommun har fått kritik för att kvinnor med självskadeproblem vårdas tillsammans med manliga, dömda brottslingar. Efter kritiken har kommunen delat på de båda grupperna, men nu har de återigen förts samman. Kommunen förklarar ändringen med att det var det behandlinsgssätt som fungerade "minst dåligt"'.

Jag blev helt kall. Hur, HUR kan man acceptera detta? När jag gick i gymnasiet hade jag en vän som mådde så dåligt att hon fick åka in till psyk. Hon var inte från Stockholm och skulle därför skjutsas tillbaka till sin hemkommun för att få vård.

I transportbilen fick hon färdas tvärs över landet tillsammans med en tjej som var pyroman och skulle vårdas för att hon manipulerade folk i sin omgivning att begå brott, samt en tjej som begått ett flertal självmordförsök och en kille som skulle få vård för att han misshandlat många kvinnor i sin närhet.

I två veckor fick min vän hjälp från terapeuter och psykiatriker, den första veckan handlade inte om hennes problem utan enbart om de men hon fått av resan från Stockholm.

Det första hon sa till läkarna på plats var att de absolut inte fick ge henne stora recept med ångestdämpande, för hon hade en historia av att överdosera för att dö.

När hon sen blev utskriven, vad fick hon då? Jo, en stor påse med recept för tre olika mediciner, två med röda trianglar, som skulle räcka i ett års tid.

Att psykvården i Sverige är usel, är allmänt känt. Men när ska det ske en förändring? Nog måste det väl finnas bättre ställen att hjälpa kvinnor som vill begå självmord än tillsammans med dömda brottslingar? Eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0