Ungdomsserier är bäst

Aftonbladet.se har med ojämna mellanrum artiklar om "gamla" barnstjärnor, vad de har för sig nu.

Steve Urkel (Jaleel White), Martin "Bert" Andersson och så vidare.

Idag har de lagt upp vad Glappet-tjejerna Katarina Cohen och Julia Dufvenius har gjort sen den rosade 90-talsserien gick på tv (de är båda skådisar nu, Dufvenius på Dramaten).





Det fick mig att tänka på andra tv-serier som betytt mycket för min uppväxt.

Den första jag tänker på är My so called life/Mitt så kallade liv från 1994 med Claire Danes och Jared Leto. Jag tror inte den gick i Sverige när jag bara var åtta år, utan mer när jag var sådär elva tolv.

Jared Leto var nog den första killen som jag tyckte var riktigt snygg...



Den svenska serie som var några snäpp bättre än Glappet var Spung.

En arg, förvirrad och rå serie, som jag minns det, som gick 2002 och 2003. Minns Petras (Saga Gärde) punklåt i andra säsongen: Slicka mig ren o-o-o-oh!

Jäkligt catchig låt som jag nynnar på lite då och då.

Han som spelade Melas, Viktor Ström, jobbade på Konsum i Hammarbyhöjden när jag och O bodde där. Hade väldigt svårt att bli arg på honom för att det aldrig fanns honungsyogurth...




Kommentarer
Postat av: martin b

kanonkul inlägg.

Skriv gärna mer iden genren. Eftersom jag lagade mat, diskade och städade när ni såg på de här programmen så känner jag igen dom lite grann. I alla fall de svenska. Ett roligt ämne som din jämnårgia säker fär känslor runt

2010-07-12 @ 10:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0