Linda Skugge tycker unga är dumma

Jag läste den här krönikan Av Linda Skugge på Aftonbladet.se.

Och till skillnad från nämnda skribent tänker jag inte generalisera. Och jag tänker inte nedvärdera människor som är yngre och mindre erfarna än vad jag är. Och jag tänker inte raljera eller dra lätta poäng på allmänhetens hat mot alla som har pengar.

För allt det gör Linda Skugge redan så bra.

Hennes tes, om jag förstår henne rätt, är att föräldrar med pengar gör så att deras barn inte lär sig att just pengar är det viktigaste i livet. Ja hela världens nav. Att bortskämda barn får panikångest av pressen som hör verkligheten till och att de inte kommer klara sig.

Hon inleder hela krönikan med att driva med unga kvinnors syn på feminism.

Det är bra Skugge, sparka på dem, helt rätt taktik. Det gäller att putta unga kvinnor så långt från sig själv som det går. Inte ta något som helst ansvar för att hjälpa dem eller visa vad de kan åstadkomma, utan tryck ner dem bara. Hårt!

Skugge driver också med unga människors vilja "att förverkliga sig själva". Ja, vilket vidrigt vidrigt mål med livet. Att försöka leva för saker som inte bara handlar om pengar och finanser. Hemska små barn. Eller monster, som Skugge skriver själv.

Nä, hon har verkligen helt rätt. Unga som försöker diskutera jämställdhet ska knipa käft. Unga som vill att världen ska handla om annat än vem som har mest pengar ska skjutas. Unga som vill utvecklas som människor istället för att bli maskiner i kapitalistsamhället ska kölhalas och sen sättas upp på stolpar som Laila Bagge kan luta sig mot när hon säger elaka saker till Idol-barnen. För det är ju dessa ungdomar, som vill ha glitter och glamour och som inte tror att man är något värd om man inte är känd, som bör hyllas.

Är det det du vill säga Skugge?

Kommentarer
Postat av: SunnySydney

hej jag avskyr Linda Skugge, men jag tycker att hon har ratt i en del av detta.



DVS, feminism handlar inte om jag vill har smink/raka mig/etc etc...Feminism handlar om att jag har ratt att fa lika betalt, har ratt att fa samma jobb etc...jag blir sa trott nar tjejer borjar braka om att man inte ar feminist om man sminkar sig etc...det har ju inte alls med saken att gora.



Jag haller med om att vara ekonimiskt oberoende av sin man ar det enda sattet att ha ett jamlikt forhallande. Det ar det forsta steget inom hushallet att ha samma regler for bada partners..

Dar haller jag med henne....



Daremot tycker jag fortfarande att hon ar dum ihuvvet och att hon inte ska tracka unga tjejer....men det ar en bra sak hon papekar. Och detta kan jag saga eftersom att jag jobbar i den minst jamlika industrin som finns i ett av de minst jamlika landerna i vast varlden...



Ekonomiskt oberoende fran din man, det ar det enda sattet att ha reglerna lika for bada.

2010-03-22 @ 00:15:29
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/
Postat av: Katarina



jag har också svårt för Linda Skugge, men om man försöker bortse från att hon skriver elaka ord för att provocera, så måste jag hålla med henne. Inte så att livet handlar om pengar, men att feminism handlar om ekonomisk jämlikhet.

Överklass vänster och Överklass feminism är samma sak, det är kul så länge det handlar om rödvin och litteratur. Men det är ju makten över tillgångarna som det handlar om. Så länge som män äger 96% av jordens tillgångar så är vi inte jämställda!



Att få vara som man är, raka sig under armarna, titta på tejeprogram etc är småsaker.



Rätten att tjäna pengar, ärva sina föräldrar och fatta egna beslut är viktigt.



Man måste inte har mycket pengar, men man måste ha så mycket att man kan säga "fuck you" till mannen som slår en, är otrogen eller bara elak.



Man måste se till att man inte blir ekonomiskt beroende av en man, för då är det svårt att vara självständig. Tänk dig att behöva be om lov att få pengar för att gå på bio eller inte kunna köpa de kläder man vill ha, utan hans godkännande!

Sen är ju Linda Skugge ganska jobbig, men jag tycker att hon har rätt i sak.

2010-03-22 @ 08:07:13
Postat av: chippe

Jag har ALDRIG förstått Skugges storhet och jag har ärligt talat aldrig förstått hur hon bygger sina meningar. Men när det gäller jämlikhet är det ett självklart måste att man ska vara ekonomiskt oberoende av sin man/hustru, ingen vuxen människa ska behöva fråga om lov till den man sammanbor med. Det var ju det vi slogs för, kvinnor skulle kunna tjäna pengar så att de skulle ha råd att lämna sin man om han var en idiot! Feminismen handlar inte, som ni så klokt säger, om att raka sig eller inte under armarna, utan att ta makten över sitt liv och inte låta sig sopas in i ett litet fordral som säger "så här är kvinnan". Starka, självständiga och säkra på sig själva-det är sådana vi ska vara!

2010-03-23 @ 12:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0