Betyg är inte det samma som pedagogik

Idag skrev Christian Lundahl och Anders Jönsson på DN Debatt att regeringen (med vår kära vän Björkeli-björken i spetsen) fuskar med pedagogiken när det gäller betyg i sjätte klass.

De skriver att "Regeringen förmår inte tydliggöra relationen mellan betyg och bedömning. Betyg är främst ett urvalsinstrument – ett slutomdöme – medan bedömning för lärandet ska främja elevernas framtida utveckling. Betyg innehåller alltför komprimerad information för att kunna fungera som framåtsyftande feedback för eleven. De blir därför sällan de pedagogiska redskap som politikerna gör gällande."


I min mening, min ödmjuka mening, har de helt rätt.


Alla som någon gång gått i skolan vet dessutom hur godtyckligt det kan vara med betyg. Om en lärare "ser" något i dig, kan betygen åka upp trots att du inte presterat på den nivån, ÄNNU. Och bara för att du får godkänt en termin, betyder det inte att du är totalt dum i huvudet och inte KAN få MVG nästa. Eller en femma eller vad det nu är för betygssystem nuförtiden.


Jag och lillebror pratade igår om skoltröttheten man hade sista terminen i trean. Och jag som gått ut några år innan honom försökte varna. Jag sa att akta dig, om två år kommer du ångra så oerhört mycket att du inte bara tog dig i kragen och pluggade lite extra de sista tre månaderna.


För jag ångrade mig. Mitt slutbetyg kunde ha blivit mycket högre om jag bara brytt mig lite mer och inte bara längtat efter att äntligen få sluta skolan. Men han lyssnade inte, som man såklart aldrig gör på äldre (?) människors goda råd.


Och sen ångrade han sig själv och nu försöker han förklara det för sin flickvän som just nu är precis lika skoltrött.


And that is The circle of school fatigue guys.

Kommentarer
Postat av: SunnySydney

jag har tankt mycket pa det har pa senaste. jag gillade inte skolan, inte ens nar jag var liten.



Daremot gillar jag och lara mig, och jag gillade betyg for jag tyckte det var roligt att fa 5:or..



jag har ett jattelangt tanke inlagg om detta med betyg, i.e. det handlar inte bara om att bevisa hur mkt man har lart sig utan ocksa hur bra man kan manipulera folk som har "makt" over en att ge en bra betyg...haha...och det behover man kunna nar man borjar jobba...



Ska tanka lite mer pa hur det ar ...och skriver mer sen..nu ska jag ga och manipulera till mig extra semesterdagar...



Kram Maria



2010-05-26 @ 06:27:49
URL: http://gierttajewellery.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0