Ständigt denna Ulrika By

Igår skrev Ulrika By i DN Söndag.

Hon gör det ibland. Tyvärr finns inte kolumnen på nätet, så jag kan inte länka till den, men jag kommer klippa ut den och sätta upp den på kylskåpet som en påminnelse om att kampen fortsätter. Som en tändande gnista av ord.

Igår hade By valt det ämne som ingen över 30 har någon som helst koll på, och By är onekligen över 30, nämligen 80-talister.

80-talister är lata, klagade By. De tuggar tuggummi och struntar i att jag inte fått min mobil den tid butiken sagt att jag skulle få den.

Hur ska det gå för min pension, undrade By, när denna Hubba Bubba-beroende generation ska jobba för att betala den.

80-talisterna behöver bestämma sig, gnällde By, om de ska festa eller jobba på som riktigt folk.

Ja du, kära Ulrika By. Att detta ämne aldrig får ett slut. Det tycker jag är underligt, men kanske är 60-talister ovanligt sega och har svårt att läsa artiklar som din egen tidning trycker var och varannan dag? Vad vet jag.

För vi 80-talister är de som är mest välutbildade, beresta och uppdaterade. Vi går gymnasiet, läser på högskola och drömmer om en fast anställning. Men oj då, fanns det inga jobb att få? Sitter det 40-50- och 60-talister där och klagar på att vi inte jobbar i stället? Ja, jag tror nog att det är så.

Jag kan räkna till 20 80-talister i min nära vänkrets. Av dem har 14 högskoleutbildning. 18 är vikarier. En har fast jobb.

Och vad gäller Hubba Bubba-referensen, bevisar den bara exakt hur gammal By är. 80-talister tuggar Stimorol, smaken håller längre och är alltså billigare i längden. Mer har vi inte råd med.

Kommentarer
Postat av: martin b

Dom är läskiga dom där journalisterna. Min erfarenhet är att man ska noga granska vad dom säger och gör.

Skämt å sido jag håller med dig. Det är underligt att vissa människor helt har glömt hur dom funderade och fugerade när dom var unga. Jag menar om oss 50-talister och framförallt 60-talisterna sa man att där fanns inte unns av ansvar. Flumma, slappa,röka brass och dricka mellanöl var det enda dom kunde. Men idag ser dom/vi oss som samhällets stöttepelare som alltid tänkt efter före!!

2010-05-11 @ 17:21:32
Postat av: chippe

Håller med, By är seg och fel, det har hon varit hela tiden, hon har en ball attityd men är inte riktigt med...

2010-05-18 @ 16:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0