Positivt tänkande

Jag behövde verkligen den här helgen.

Jag behövde få vara med O tre hela dagar i streck. Jag behövde få äta frukostbuffé och jag behövde få se lite nya saker, som ett dött och uppsprättat vildsvin.

Lördagskvällen var också ett tydligt bevis på hur O och jag hade bestämt oss för att vi skulle ha en bra helg. No matter what.

I spa-paketet ingick nämligen en taxiresa till och från en restaurang, samt tvårätters middag. Vi bestämmer att vi skulle äta mat klockan 20.00 och att taxin skulle komma och plocka upp oss 19.45. Efter en simtur i den 26-gradiga poolen började vi göra oss i ordning medans vi drack upp den champagneflaska som hotellet bjöd på. O strök sin skjorta, jag fick världens finaste armband och vi kände oss allmänt tjusiga när vi trippade ner till foajén. Det snöade riktigt ordentligt ute, men vi var glada i hågen för jag hade pälsmössa och O fick plats med långkallingar under jeansen.

Klockan blev 20.00 och ingen taxi i sikte. O gick in till receptionen för att få reda på vad som hände. Jag stannade kvar i foajén och steppade lite eftersom jag hade på mig högklackat och det ekade så bra. O kom tillbaka och berättade att taxibolaget skrivit fel och trott att vi skulle åkt för en timme sen. Men efter ett tag kommer en taxi i alla fall.

När vi väl kommer fram till restaurangen, som heter Kvarnen (och såklart ligger vid den gamla kvarnen), står vi lite förvirrat och väntar på att någon ska komma fram till oss. En liten tjej håller på och dukar upp ett bord precis vid ingången.
- Jag försöker fixa plats för er, sa hon i förbifarten.

Jaha...

Sen kom restaurangägaren fram och sa att de hade råkat överboka hela lokalen, så vi fick sitta vid ett uppfällbart IKEA-bord precis vid ingången. Där fanns det även en stor fläkttrumma. Den blåste rakt på mig och lite på O. Men restaurangägaren gav mig en mörkblå fleecefilt att värma mig med under hela middagen. Tur.

- Ja, ni har ju den här tvårättersmenun att äta och så har vi ett vinpaket för 199 kronor, sa den lille ägaren som ser ut ungefär som hoben Sam fast med fyllenäsa.
- Låter toppen, sa vi, som var olidligt positiva trots att det drar kallt i nacken.

Maten smakade bra, vinet smakade bra trots att det röda inte riktigt gjorde sig rättvisa i den bitande kalla luften vid vårt bord.
Sen kommer notan och då visade det sig såklart att vinpaketet var 199 kronor per person. Vi har alltså betalat 100 kronor per glas vin var. Det tyckte vi var lite saftigt, men vi TÄNKTE INTE LÅTA DET FÖRSTÖRA KVÄLLEN!

Något som borde varit en katastrofkväll blev i stället en av de bästa på länge, enbart på grund av vår inställning. 

Hurra, således. 


Kommentarer
Postat av: chippe

Det var verkligen skickligt av er att inte tappa humöret, det hade jag garanterat gjort. Jag hade tex krävt att de skulel bjuda på vinet när ni nu fick sitta i hallen. Mycket starkt jobbat!!

2010-12-01 @ 13:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0