SD struntar i vad som är "svenskt"

Det har skrivits mycket på Facebook och i tidningar om att det som SD betraktar som svenskt inte är det i grund och botten. Att jul- och Luciafirandet faktiskt är traditioner från andra länder.

Idag publicerade dn.se en artikel med namnet "Inget svenskt utan invandring".

Jag förstår ju precis varför man skriver sådana här texter och varför man tycker att det är ett argument emot SD:s hela politiska grund.

Men jag tror inte riktigt att det biter.

För de invandrade som SD nämner i sina pamfletter som låg och skräpade i min hall inför valet är inte de som kommer från Österrike (Josef Frank) eller Italien (Lucia).

Det är de som kommer från länder utanför Europa. Från Afrika, Mellanöstern, Asien och så vidare. Australiensare räknas inte heller som "lika" invadrade i SD:s värld.

För gör inte Italien precis det som SD vill? Italienarna stänger sina gränser, jämnar romska läger med marken, skickar iväg flyktingar från de afrikanska länderna och de rasistiska (vägrar använda ordet främlingsfientligt, det är ett ord som förminskar det som partierna faktiskt står för och vill genomföra) partierna växer sig större och större. Huvudstaden styrs av en borgmästare som har visat sitt stöd för fascismen.

Så som sagt, jag tror inte att artiklar om att köttbullarna i grunden är från Turkiet kommer att göra att folk ser det absurda i att rösta på ett parti som SD. För de har själva sagt att de vill ha maten, men inte människorna, i landet.

Har ännu inte hört en bra förklaring till varför dock. Men jag tror på min egen förklaring: Allt är i grund och botten en klassfråga, precis som vanligt, och den kampen kommer blossa upp igen. Utrota klassklyftorna=SD försvinner. Det är vad jag tror. Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Sven Essen

Nu slår alla knut på sig själva för att misstänkliggöra vissa "svenska" traditioner.

Snart påstår väl ngn att den svenska nationalsången är engelsk eller att majstången är albansk i grunden. Sant är att mkt av det svenska språket är tyskinfluerat som tex fönster=fenster o s v.

Vi får trösta oss med det äktsvenska ordet "ombudsman" uppfunnet av en SAP/LO man,som dessutom är eporterat till England och USA.. Hurra!!! för detta.

2010-09-27 @ 15:33:29
Postat av: Ca

Jag tror att vi kommer få många fina ny traditioner, exempelvis att förbjuda kvinnor att visa håret vore en trevlig tradition, det håller nog alla kvinnor med om. Att ha böneutrop klockan 6 på morgonen en lördag vore också en fin tradition att ha på sommaren, eller hur?

2010-09-27 @ 15:34:16
Postat av: Trollets mamma

Ca: Att inte få visa håret är en gammal svensk tradition, som faktiskt lever kvar i vissa trakter inom vissa kristna samfund. Ingen bra tradition anser jag, och definitivt nästan utdöd, men svensk, inte bara konstig och utländsk. Eller snarare en tolkning av påbud i bibeln. Likväl som en tolkning av påbud inom koranen. Men laestedianska kvinnor som har huvudet täckt är väl i så fall lika förtryckta som muslimska? Eller?



Och att bli väckt av böneutrop eller kyrkklockor smäller väl precis lika högt, jag föredrar att sova, jag.



Lovisa: Håller med, det är klyftor som skapar problemen - det finns gott om både historiska och nutida exempel på det.

2010-09-27 @ 15:51:23
Postat av: Idioti

Ca... håller med dig. Det är bättre att spy i dikena en söndag. Skrika och skräna på stan klockan 4 på morgonen. Visa tuttarna i TV.



På samma sätt som en galen religion vill förbjuda vad kvinnor klär sig vill ju SD och dess anhängare bestämma vad kvinnor inte skall bära. Det är ju faktiskt lika skevt precis som om det har någon som helst jäkla betydelse. Problemet är alla trångsynta människor och inte vad de har på sig eller om de har några lustiga seder för sig. Precis som om det är så jäkla intelligent att hoppa på huk och sjunga små grodorna eller att äta rutten fisk.

2010-09-27 @ 15:52:21
Postat av: Marcus

Jag tror man skall ha, som vi alltid haft, en pragmatisk inställning till kulturinfluenser, inte nationalistisk. Tillför en kultur något till ens egen kultur så utvecklar man sin egen kultur, det fungerar utmärkt i de mest rasistiska länder som Japan t.o.m. där man har pizzerior och pastarestauranger utan en enda italiensk invandrare. Dock tycker jag vi skall vara mer öppna än Japanerna när det kommer till invandringen, men lika stängda när det gäller negativa kulturyttringar.



Därför börjar det t.ex. bli svenskt med Halloween (gynnar konsumption), twittra (gynnar kommunikation), Innebandy (gynnar rekreation) osv. Däremot så har inte en kultur / religion som Islam, som är fast på 1400-talet, något att tillföra svensk kultur. Det är nog egentligen det SD menar, de är bara inte tillräckligt förståndiga att förstå det när de skränar "Sverige åt Svenskarna".

2010-09-27 @ 16:10:34
Postat av: Marcus

Angående din sista fråga så är det självklart att SD kommer att minimeras till en petitess utan klasser, de enda som kommer rösta på dem då är de fåtal rasister som finns i Sverige. Dock kommer du inte få ett klasslöst samhälle så länge det finns människor på denna planet. Människor har tävlingsinstinkt inbyggt, det är omöjligt att ta bort.

2010-09-27 @ 16:17:12
Postat av: gerhard nilsson

Bravo, Marcus, du kommer åtminstone med ett falsiferbart påstående, nämligen att SD kommer att försvinna av sig självt.



Ska bli kul att höra av dig i september 2014.

2010-09-27 @ 16:54:38
Postat av: Marcus

gerhard nilsson: Om du skall använda dig av vetenskapliga termer som falsifierbart, så vore det bra om du:



1. stavade rätt på ordet

2. visste vad ordet betyder

3. om du trodde du visste vad ordet betyder - läste klart hela stycket då jag skriver klart och tydligt att den teorin inte kommer att kunna bevisas så länge det finns människor, speciellt inte september 2014. Alltså är det en icke-falsifierbar teori, tvärtom mot vad du skriver.



Jag gissar att du inte läste klart eftersom du påstår att jag påstår att SD kommer att försvinna av sig självt, när jag i ganska klara ordalag skriver att SD försvinner mer eller mindre om klasskilnaderna försvinner, d.v.s. inte av sig självt.



Kom tillbaka när du börjat att inse att invandrarna inte är orsaken till att du inte förstår omvärlden, utan det är du själv.



Puss och kram

2010-09-27 @ 17:17:29
Postat av: Rickard

Det SD menar är att den svenska kulturen ska, som det alltid varit, kunna på ett demokratiskt pragmatiskt sätt influreras av andra kulturer. Vi har en jäkla massa amerikansk kultur i Sverige idag och inte har folket demonstrerat något nämnvärt. Däremot är jag rätt så säker på att de flesta svenskar är emot den kvinnoförnedrande syn som bla finns inom islam. Därför är också SD starkt emot det.

2010-09-27 @ 17:50:28
Postat av: Gaikokujin

@Marcus



Nu blev jag väldigt nyfiken när du kallar Japan för ett rasistiskt land. Vad för skäl till det kan du ha? Hur definierar du "rasistiskt"?



Som boende i Japan och gift med en japanska kan jag knappt hålla med dig. Kanske vår definition av ordet "rasistisk" är olika? Emedan Japans invandringspolitik är bra mycket striktare än Sveriges nuvarande, och på vissa punkter liknar SD:s invandringspolitik, så räcker det enligt mig inte till detta epitetet.



Har du själv praktisk erfarenhet av Japan, eller är det endast boklärdom? Om man lär sig språket hyfsat och försöker passa in så öppnas många dörrar. Kanske inte om för infödda, men om man tror det så är man mer än lovligt naiv.

Turister välkomnas med öppna armar, även om japaner inte ofta har så stort självförtroende när det gäller att tala engelska.



Förresten så finns det italienska invandrare. Min frus arbetskamrat är gift med en italienare. I Tokyo har jag sett gatukök som säljer kebab (turkar?). Finns gott om olika invandrare. Inte lika ensidigt fokuserat på några få grupper som i Sverige. Den invandrare som har arbete ordnat och sköter sig får stanna i Japan. Så som det borde vara i Sverige.

2010-09-27 @ 18:43:14
Postat av: anna

Jag kommer aldrig våga köpa Kalles Kaviar då blir man stämplad som rasist, för pojken på tuben ser svensk ut!!!

2010-09-27 @ 19:00:56
Postat av: Amanda

Kvinnan i islam är inte förtryckt! Hatar när människor ska gå runt och kalla muslimska kvinnor förtryckta, inte leta upp äkta information genom att läsa om kvinnan i islam eller fråga muslimska kvinnor om det.. Och sedan är det oftast dessa personer som tycker muslimska kvinnor är förtryckta som kommenterar elaka saker på gatan eller i affären. Snacka om att isåfall Sparka på den som redan "ligger".



Men så är inte fallet! Muslimska kvinnor är inte förtryckta! Läs denna artikel - http://muslim.se/familjehornan/denmuslimskakvinnan/524-detta-aer-min-hijab.html



Majoriteten om inte alla kvinnor som bor i Sverige täcker sig med fri vilja.



Angående dehär rasisterna SD som tror att de 'svenska traditionerna' kommer försvinna pga muslimer. Så kan jag ju säga detta, Många muslimer firar julafton, halloween, födelsedagar,alla hjärtans dag.. vissa firar nog mors dag. Den enda högtiden jag inte har sett eller hört att muslimer firar är väl midsommarafton. Men vad gör det egentligen om 1% av sveriges befolkning inte firar midsommar? Vet att majoriteten av invandrare firar midsommar och alla högtider.



Muslimer har visst givit samhället mycket, kolla detta youtube-klippet - http://www.youtube.com/watch?v=JZDe9DCx7Wk



Och sanningen är att många muslimer lever sina liv exakt som de flesta svenskar-fest,fira högtiderna, jobbar, skaffar hund ... det är inte alla muslimer som följer religionen. Ni har säkert alla träffat någon muslim som det enda 'muslimska' med honom/henne är att han/hon inte äter gris.



till sist så finns det också muslimer i japan :)

2010-09-27 @ 19:13:30
Postat av: Marcus

Gaikokujin: Jag är halvjapan så jag har väl lite koll :) Men skall jag vara helt ärlig så är det inte i första hand av egen erfarenhet jag kallar Japaner rasister, utan vad min mor och hennes (få) Japanska kompisar har berättat för mig.



Vad jag har fått förklarat är väldigt tudelat, å ena sidan så ser Japaner upp till och idoliserar i första hand vita Europeer och Amerikaner, men även kända svarta människor. Å andra sidan har de en väldigt stark känsla av biologisk och genetisk samhörighet, något min mor har fått höra av sina syskon när det gällde mig och min bror. Det om något är sann rasism, inte bara den där främlingsfientligheten de pratar om här. Å andra sidan var det saker hon hörde när vi var tilltänkta för 30-35 år sedan, så det kanske har ändrats.



Sedan var jag har hört så är det förbjudet för utlänningar att besöka vissa publika bad och affärer, men det kanske inte är aktuellt längre.



Hursomhelst kanske jag tog i lite när jag kallade Japan rasistiskt, poängen jag menade var att även länder med låg tolerans mot olika kulturer och med egen homogen befolkning kommer snappa upp det som är bra från andra kulturer och lämna ute det som är dåligt.

2010-09-27 @ 19:46:33
Postat av: Oscar

Oj, utrota klassklyftorna...var det så enkelt. Ja, nog saknar man Lenin och Stalin ibland...

2010-09-27 @ 20:28:48
Postat av: Marcus

Amanda: All Abrahamitisk religion är patriakalisk. Att enskilda utövare inte uppfattar det som det beror snarare på normalisering och okunskap än att religionen är särskillt jämställd. Den skapades av män, för män, för att tvinga kvinnor i en beroendeställning av mannen.



Att sedan folk som enbart avstår att äta griskött kallar sig muslimer istället för att kalla sig icke fläskätare känns ju idiotiskt när de borde veta vilket stigma som kommer med muslimepitetet. Varför göra det svårare för sig?



Att bo i västvärlden och tillhöra ett kollektiv som trots att de motsvarar en femtedel av världens befolkning ändå bara ha fem nobelpris i sin resume är väl att motarbeta sin världstillhörighet. Om man måste ha föreställningar så kan man väl iaf ha det tillsammans med en progressiv religion som typ Scientologi, Veganza eller Jedi.

2010-09-27 @ 20:49:29
Postat av: LP

@Amanda



"Kvinnan i islam är inte förtryckt!"



Nej, och min hund älskar att vara kopplad, han viftar ju på svansen!



Skämt åsido. Förtrycket, eller rättare sagt föraktet, för kvinnan är djupt rotat i de flesta kulturer (inte alla). Precis som Marcus säger är detta väldigt tydligt i de Abrahamitiska religionerna, men det finns även på andra håll.



Så vad är då speciellt med islam?

Problemet med islam är att det är efterblivet. Islam utsattes aldrig för det stålbad som kristendomen tvingades igenom. Islam är dessutom för simpelt, det saknar tillräckligt mycket komplexitet och tveksamheter för att utvecklas. Antagligen beror detta delvis på fixeringen vid dess grundare. En del menar att Al-Ghazali har gjort stor skada och hindrat utveckling, men detta verkar vara omstritt.



Jag har inget emot de tyska traditioner man ägnade sig åt under Hitlers era, det är den ideologin som gjorde att tyskarna trodde att just deras traditioner var de enda rätta som jag vill kritisera.

Av samma anledning är det inte intressant att föra pseudodiskussioner om hur kulturmuslimer lever sina vardagsliv. Det är däremot intressant att diskutera den islamska ideologin och dess skadeverkningar genom historien.

2010-09-27 @ 21:57:27
URL: http://everykindapeople.blogspot.com/
Postat av: eriande

Artikeln visar väl snarast att Svensken har förmågan att ta till sig kulturella influenser utifrån utan att för den sakens skull ta hit 100 000-tals invandrare!

2010-09-27 @ 22:14:27
Postat av: Marcus

LP: Du menar att kristendomen inte är efterbliven när dess högsta andliga ledare påstår 2009 att kondomer inte hjälper mot aids i Afrika. Det borde väl vara rekord i efterblivenhet. Återigen - all Abrahamitisk religion är psyksjuka som motsträvar utveckling, fred och intelligens. Detta finns det inget stålbad som kan rena det från detta eftersom religionens makt ligger i människors okunskap. Däremot har kristendomen försvagats i Sverige pga vår ökande kunskap, men det gäller knappast på alla ställen där det finns kristendom.

2010-09-27 @ 23:07:45
Postat av: Daniel

Turkarna har sin kultur, kurderna har sin kultur. Irakierna har sin kultur, iranierna sin, osv, osv. Betrakta bara det stora antalet nationalistiska kulturföreningar i vårt land. Märkligt då att Sverige alltså är det, förmodligen enda landet i världen som inte har en egen kultur. Sveriges så kallade kultur är bara en mångkultur, ett hopkok av alla möjliga kulturer komna utifrån.



Alla andra länder har dock en egen kultur, och dessa olika kulturer är det vår plikt att understödja som skattebetalare i det enda landet i världen som saknar egen kultur. Vi får helt enkelt acceptera att vi är losers. Vi har inget eget och måste därmed finansiera andras nationalism, annars är vi rasister. Mitt förslag är att vi höjer skatten tiofalt. Hur annars är det möjligt för oss att finansiera alla dessa viktiga nazi-rörelser.



/Daniel

2010-09-28 @ 00:56:59
Postat av: tipp

DN m fl är kluvet på många ledder. Kulturnissarna vrider sig krampaktigt för att visa att det inte finns någon svensk kultur och samtidigt skriker de i högan sky över att det inte satsas mer skattepengar på den svenska kulturen. När jag föreslår att vi ska göra engelska till officiellt språk och svenska efter hand till mest gynnat hemspråk så anses det så oerhört viktigt att vi bevarar det svenska.

2010-09-28 @ 06:28:12
Postat av: E

Utrota klassklytor...du får det att låta som världens enklaste sak. Hur skulle det gå till? Planekonomi i sann sovjetanda? Men en sak har du rätt i. Så länge det finns missnöje i samhället så kommer också partier som SD att bestå.

2010-09-28 @ 14:58:44
Postat av: LP

@Marcus



I princip anser jag att allt religiöst tänkande är förkastligt, det måste inte vara av Abrahamitiskt slag.

Jag har med tiden dock kommit att inse att det ibland kan var bra att skilja på olika sorters religiöst tänkande.



Jag antar att det är påven Benedictus XVI:s uttalande om att kondomer inte är rätt sätt att bekämpa aids?

För det första tror jag inte han sa (men jag kan ha fel!?) att man inte "kan" bekämpa aids med kondomer, utan att det "inte är rätt metod".

Jag håller inte med honom, avhållsamhet är ingen realistisk metod, kondomer är däremot det.

För det andra är väl inte påven de kristnas "högsta andliga ledare" vad jag vet? Han är väl de romersk katolskas högste andlige ledare? Tex den ryskortodoxa eller protestantiska kyrkan, har väl egna högsta ledare?



Jag menar inte att kristendomen "renades" av stålbadet, snarare bearbetades. Kristendomen har försvagats i tex Sverige, men den har också förändrats (utvecklats skulle en del säga, döm själv). Vissa menar däremot att denna förändring ofelbart leder till försvagning och med tiden försvinnande, och jag hoppas att det är så även om jag tyvärr inte är så säker längre. Det religiösa tänkandet är nämligen inte samma sak som vetenskapligt tänkande. De religiösa kan alltid flytta positionerna för sin gud bortom det för ögonblicket kända och på så sätt undflyr gudsbegreppet alltid förnuftets kritik.



Detta är naturligtvis inte endast en fördel för de troende, det gör nämligen att religionen allt mindre kan ha något att göra med hur vi klär oss, vem vi knullar med, vad vi äter etc, mao dess makt över vår vardag och vårt tänkande minskar sannolikt med en sådan utveckling.

Denna utveckling gillas såklart inte av många troende eftersom hela det fundament som de bygger sin verklighetsuppfattning och maktbas på, då rycks undan.



Islam är inte lika sårbart för denna slags utveckling. Islam är nämligen så politiskt och tydligt (handfast) till sin karaktär (det är ju en politisk ideologi) att man inte lika lätt kan försvaga det så som vi försvagat kristendomen i Sverige.



Kanske kommer ett mera sekulärt islam att utvecklas med tiden, men jag tvekar. Det går ju så tydligt stick i stäv med hela avsikten i islam, att man då egentligen inte längre kan tala om islam. Den iranske filosofen Abdolkarim Soroush lär visst vara en av dem som försöker, eller så bluffar han bara (tillämpar taqqiyya) för att få väst att sänka garden mot den dåliga ideologin islam.



Hur som helst - för Sveriges del är det bäst att helt stoppa invandringen av flera muslimer eftersom det ofelbart främjar den islamska ideologins utbredning vår nation. Det finns ingen anledning att civilicerandet av islam skall ske på vår mark med risk för att de värsta dumhuvdena inom islam (dem man populärt kallar islamister fast de egentligen kort och gott borde kallas muslimer, men det är en annan diskussion).



Kristendomen får du nog lära dig leva med ett tag till eftersom den ingår i vårt kulturarv och har funnits här ganska länge. Du lär även behöva alliera dig med kristna för att ta dig an det större hotet islam.



Man vet vad man har men inte vad man får.



För övrigt är jag nonteist eller ateist om man så vill.

2010-09-28 @ 18:33:38
Postat av: LP

Det föll bort lite text här och där. Tokigast blev denna del:



"Det finns ingen anledning att civilicerandet av islam skall ske på vår mark med risk för att de värsta dumhuvdena inom islam (dem man populärt kallar islamister fast de egentligen kort och gott borde kallas muslimer, men det är en annan diskussion)."



Jag menade:



Det finns ingen anledning att civilicerandet av islam skall ske på vår mark med risk för att de värsta dumhuvudena inom islam (dem man populärt kallar islamister fast de egentligen kort och gott borde kallas muslimer, men det är en annan diskussion) vinner kampen.

2010-09-28 @ 18:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0