SD vill styra om kulturpolitiken

Sverigedemokraterna och jag har inte mycket gemensamt.

Jag gillar mångkultur och är intresserad av att lära mig nya saker av människor som jag inte känner, som ett exempel.

Ett annat exempel finner vi i kulturpolitiken.

Enligt Sveriges Radios program kulturnytt vill SD ha en mer styrd kulturpolitik i Sverige. Hembyggdsföreningar, folkdanslag och spelmanslag ska få mer pengar. Kultur som chockar eller provoserar ska inte få några pengar alls, detta enligt en artikel i dn.

För mig är en stor del av kulturyttringar just att provocera publiken så att man tänker i nya banor. Att se en pjäs som gör att man tänker och funderar flera dagar efteråt utvecklar ju mig som människa. Sen är det självklart kul att uppleva sådant som bara får en att må bra också.

Bäst tycker jag om det som är en blandning av dessa båda.

Men att ett politiskt parti vill gå in och styra om kulturpolitiken så att de konstnärer som provocerar eller chockar inte får några statliga bidrag, det skulle jag vilja kalla censur.

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Anna

Börjar lukta bokbål om detta.

2010-09-21 @ 11:34:39
Postat av: chippe

absolut, helvidrigt. kultur ska chocka och framförallt överraska, inte stryka medhårs och vara inskränkt.

2010-09-21 @ 12:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0