Samtal med BB

Do-wopp. Ikväll ska jag på fotografiska för att se utställningen med Robert Mapplethorpe. Egentligen är det ju så att jag är intresserad enbart på grund av att han levt tillsammans med Patti Smith. Men det är väl en orsak god som någon annan?

Funderar, läser och tänker mycket på ayurveda idag. Såklart. Just nu är jag totalt hooked på det faktum att min tunga har en typiskt vataform och en typisk pittafärg. Att den inte har någon beläggning och att jag alltså inte har några slaggprodukter i kroppen. Att strecket i mitten, som är ryggraden, inte verkar ha funnits så länge. Att det djupare jacket längst fram på tungan tyder på att jag har en oförlöst sorg i hjärtat.

Ja, lite sådant tjafs.

En oförlöst sorg. Men hur fanken förlöser jag den då? Ska jag ringa BB och fråga?
- Ehm, hej jag heter Lovisa och jag har en fråga angående förlossningar.
- Jaha, fråga på då (fast kommer de verkligen säga så, inte ska man väl ringa BB och fråga massa grejer?).
- Jo, det är så att min ayurvedadoktor sa att jag har en oförlöst sorg i hjärtat, hur ska jag göra med den tycker du?
- En vad?
- O-F-Ö-R-L-Ö-S-T S-O-R-G. I hjärtat ska det vara. Jag undrar, föder man fram den i naveln eller munnen då? Eller tar den sig helt enkelt ut genom huden, som någon slags ånga? Och hur sätter man i gång värkarna på en sorg?
- Jag tror att du får ta och ringa någon ann...
- Ja och så undrar jag också vad jag ska göra med sorgen när den är förlöst, när jag liksom fått fram den? Ska man gulla och pyssla om den, eller är det mer en firm hand som behövs, så att den inte växer sig stor?
- Jag vet inte...
- För det kanske är tvärtemot som med bebisar, att en sorg blir större är dumt, så därför ska man få den att krympa? Tvätta den i 120 grader kanske? Eller blir sorgen till glädje om man sköter om den ordentligt? vad gör man med glädjen? Lägger den i plånboken? Sätter in den på banken och hoppas på hög avkastning? Ett litet uttag av småglädje varje månad?
- *Klick*.

Ja, så går jag runt och tänker. Får väldigt mycket gjort på jobbet också, ifall någon undrar...

Kommentarer
Postat av: k

men hallå!!

skall du jobba med kreativa konstnärliga yrken måste du ha en oförlöst sorg.



Vilken stor författare klarar sig utan sin oförlösta sorg?



Vad skall du annars förlösa i din konst... i det du skriver, målar och berättar?



Du skall värna din sorg och se den som grunden för ditt skapande, för annars kanske det slutar med att du skriver lättsmälta annonser för glass!

2011-08-11 @ 15:11:29
Postat av: chippe

Hon är klok, K!! Och vill man vara riktigt djup kan man ju tro att det har med din egen förlossning att göra!!

2011-08-15 @ 12:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0