Vila i frid Lena Nyman

När man har saker på känn, men verkligen inte vill att det ska bli så.

Lena Nyman har gått bort och det gör mig så sorgsen. Så väldigt, väldigt sorgsen. När Astrid Lindgren gick bort 2002, då jag gick i gymnasiet, lyssnade vi i klassrummet på en cd-skiva som Lena Nyman spelat in. Det var dikter som någon tonsatt och Lena liksom pratsjöng med sin hesa, djupa röst. En handlade om en lindansös och det var så obeskrivligt skört och fint och kändes som helt rätt musik att ha när man tänkte på sorgliga saker. Astrid Lindgren och Lena Nyman har på något sätt alltid hört ihop för mig.

Jag tror att jag känner lite extra för Lena Nyman tack vare hennes roll som Lovis i Ronja Rövardotter. På många sätt den första feministen jag stötte på som barn. Nästan alla i min släkt hävdar att det är de som har bestämt vad jag ska heta, men mor min har alltid sagt att hon döpte mig efter Lovis. Jag var besatt av att vara Ronja när jag var liten, numera är jag ju Lovis.

Därför känns det sorgligt att en sådan otrolig skådespelerska fick sluta sina dagar i sjuksäng. Som Skalle-Per, fast utan den benvita hättan. Jag lägger till fredagen 4 februari 2011 som ännu en dag som jag inte kommer glömma bort. Sorgset.


Kommentarer
Postat av: martin b

Min gumma!! Lyssna på din mamma och din pappa!! Dom har alltid rätt (nästan)! När det gäller valet av ditt namn så var det din mamma som läste Ronja rövardotter för din storesysterar och din mor älskade Lovis. Så ifrån ditt "produktionsnamn": Gurkan. Fick den verkliga flickbebisen heta Lovisa. By the way din bror heter ju Jonathan. Det finns ju flera Lindgrenböcker som din mamma läste för storesyrrorna!!

2011-02-04 @ 15:13:04
Postat av: martin b

Min gumma!! Lyssna på din mamma och din pappa!! Dom har alltid rätt (nästan)! När det gäller valet av ditt namn så var det din mamma som läste Ronja rövardotter för din storesysterar och din mor älskade Lovis. Så ifrån ditt "produktionsnamn": Gurkan. Fick den verkliga flickbebisen heta Lovisa. By the way din bror heter ju Jonathan. Det finns ju flera Lindgrenböcker som din mamma läste för storesyrrorna!!

2011-02-04 @ 15:13:59
Postat av: Leif

Ännu en rökare som rökte ihjäl sig allt för tidigt, tragiskt. Kanske är det dags att förbjuda cigaretter? Lena är en av nästan 8000 svenskar som dör bara i år pga av rökning.

2011-02-04 @ 15:15:34
Postat av: Sydney

Det ar Lovis du ar dopt efter, jag tror mamma ar lite besviken att det inte blev dit smeknam, hon forsokte infora det. Men det blev Visan som fastnade istallet (vilket jag gillar mest), eller Issa-Mamma-lis...



hej da vise-fis :-)

2011-02-06 @ 23:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0