Fiskmåstankar i Sumpan

Vad äter fiskmåsarna på vintern?

I morse när jag gick mellan de höga tegelhusen i Sundbyberg så valde jag för omväxlings skull att titta upp i himlen i stället för ner i gatan. Jag såg en ljusgrå himmel, några snöflingor och ett gäng fiskmåsar som flög omkring. Högt, högt flög de.

Tänkte: Fiskmåsar är ju en typisk sommarfågel. En självklarhet i ljudkulissen en dag i skärgården. Skrikandes och skränandes cirkulerar de kring matsäckskorgen och skiter ner varenda brygga de får syn på.

Jag tänker att på sommaren äter de ju mina brödrester, men också fisk. Men vad fasen äter de på vintern? Det har ju legat is på vattnet i åtminstone två månader. Kör fiskmåsarna någon slags cleansing kanske? De rensar ut slaggprodukter genom att bara dricka nyttiga juicer gjorda på snövatten och gruspartiklar.

Låter inte särskilt troligt.

Kände i alla fall tydligt lukten av salt hav och ljumma vindar där jag gick och fantiserade om solvarma klippor och sandalluftade tår. Det var skönt, att fly lite.

Kommentarer
Postat av: Maria

Det står lite varstanns på nätet att de äter: Fisk, musslor, kräftdjur, maskar, insekter, avfall, spillsäd. Så jag gissar att de håller sig "flytande" med hjälp av våra sopor mest.

2011-01-21 @ 09:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0